Kolejny most kompozytowy otwarty!

Mostostal Warszawa wybudował kolejny most kompozytowy. Przeprawa stanęła w Nowej Wsi, w zaledwie kilka miesięcy od otwarcia mostu z kompozytów FRP w Błażowej. Oficjalne uroczystości z udziałem przedstawicieli starostwa rzeszowskiego i Mostostalu Warszawa w osobie Grzegorza Krzystańskiego, Dyrektora Departamentu Infrastruktury i pracowników Działu Badań i Rozwoju: Juliusza Żacha, Przemysława Cabaja i Lecha Własaka odbyły się 15 grudnia br. na Podkarpaciu.

Most w Nowej Wsi znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, na terenie Gminy Trzebownisko. To drugi most kompozytowy w Polsce, który powstał dzięki Mostostalowi Warszawa. Dla niewprawnego oka przeprawa niczym się nie wyróżnia. Wygląda jak kolejny mały mostek nad małą rzeczką. Jednak ekspert zauważy, że zarówno dźwigary jak i płyta pomostowa są wykonane z kompozytu FRP – kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację, a co za tym idzie na montaż całego ustroju nośnego w rekordowym czasie – zaledwie 1 dnia.

Nowy potencjał

Minął niecały rok, odkąd ukończyliśmy budowę pierwszego mostu kompozytowego w Błażowej. Most w Nowej Wsi jest kolejnym krokiem naszej firmy w rozwoju technologii mostów kompozytowych. Zarówno środowisko mostowe, jak i instytucje zajmujące się promowaniem innowacyjności przedsiębiorstw doceniły znaczenie tej innowacyjnej techniki, która powstała w oparciu o polską myśl inżynierską. Ten sukces nie byłby możliwy bez udziału ośrodków naukowych, z którymi na co dzień współpracuje Mostostal Warszawa. Cenimy sobie to partnerstwo, bo dzięki wspólnej pracy, możemy dziś świętować w Nowej Wsi otwarcie wyjątkowego obiektu – powiedział Grzegorz Krzystański, Dyrektor Departamentu Infrastruktury Mostostal Warszawa.

Mostostal Warszawa konsekwentnie prowadzi działalność naukowo-badawczą od wielu lat. Jako jedyny generalny wykonawca w Polsce angażuje się w opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w budownictwie, co czyni z Mostostalu lidera innowacji w branży. Technologia budowy mostów kompozytowych ma szansę zrewolucjonizować polską infrastrukturę drogową. O jej potencjale świadczy nie tylko uznanie środowiska, ale wpływające do firmy zapytania ofertowe, jak i nowo powstałe obiekty.

Po szczegółach do celu

Wszystkie elementy mostu zostały wykonane w Warszawie w firmowym warsztacie kompozytowym. Do ich budowy wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary o wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową o grubości 13 cm. Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu o rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych. Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.

– Niska masa elementów wysyłkowych (5,8 t) pozwoliła na transport na jednym pojeździe oraz na błyskawiczną instalację. Wszystkie prace związane z montażem przęsła przeprowadzono w ciągu kilkunastu godzin 10 listopada 2016 r. Zastosowanie elementów prefabrykowanych minimalizuje negatywny wpływ pogody na proces budowy (umożliwia prowadzenie prac również w okresie zimowym) oraz pozwala na poprawę warunków pracy pracowników – sprecyzował Lech Własak, Główny Specjalista ds. Badań i Rozwoju, odpowiedzialny za prefabrykację mostu.

Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”. Budowę mostu nadzorował Przemysław Cabaj (Dział Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa).

Parametry techniczno-geometryczne mostu:

  • Konstrukcja płytowo-belkowa
  • Schemat statyczny: belka swobodnie podparta
  • Rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m
  • Długość całkowita pomostu: 10,70 m
  • Całkowita szerokość mostu: 7,66 m
  • Szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m)
  • Chodnik: 0,75÷1,10 m
  • Klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030

Więcej informacji:

Agata Falęcka
Rzecznik Prasowy

Mostostal Warszawa SA
Dział Komunikacji
tel. +48 662 021 509
tel. 22 250 76 22

Informacje o Spółce

Mostostal Warszawa SA należy do grona największych firm budowlanych w Polsce. Ponad siedem dekad obecności firmy na rynku budowlanym zaowocowało realizacją inwestycji we wszystkich kluczowych segmentach rynku budowlanego w kraju i Europie. W swoim działaniu spółka łączy wieloletnią tradycję polskiej myśli inżynierskiej z profesjonalną organizacją i szerokim wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Mostostal Warszawa jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych niemal od początku istnienia krajowego rynku kapitałowego. Głównym akcjonariuszem spółki jest Acciona Infraestructuras SA. Mostostal Warszawa SA jest głównym udziałowcem kilku przedsiębiorstw tworzących Grupę Kapitałową Mostostal Warszawa. 

Wróć