Mosty kompozytowe - nowa jakość w infrastrukturze drogowej!

Minął rok od otwarcia pierwszego innowacyjnego mostu Com-bridge w Błażowej. Przeprawa została oddana do użytku w lutym 2016 r. i jest najdłuższym pod względem rozpiętości przęsła obiektem tego typu na świecie. Wiele nagród, uznanie ekspertów branży budowlanej i świata akademickiego, dwa wybudowane mosty polimerowe plus zainteresowanie rynku kompozytami to efekty działań Mostostalu Warszawa w dziedzinie Research & Development, jeśli chodzi o zastosowanie nowoczesnych materiałów w budownictwie.

Na bazie innowacyjnej technologii, którą opracowali wspólnie: inżynierowie Działu Badań i Rozwoju w Mostostal Warszawa, firmy Promost Consulting oraz naukowcy czołowych uczelni technicznych w Polsce powstały już dwa pełnogabarytowe obiekty mostowe wykonane z kompozytów FRP. Rok 2016 rozpoczął się innowacyjnie i tak też się skończył. Jesienią, w zaledwie 10 miesięcy od otwarcia mostu w Błażowej, druga przeprawa kompozytowa połączyła brzegi potoku Rujak w Nowej Wsi. Oba mosty zostały wybudowane na Podkarpaciu w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”. Mieszkańcy podrzeszowskich miejscowości mogą więc korzystać z aż dwóch wyjątkowych obiektów, a na świecie jest ich naprawdę niewiele.

Most w Błażowej otworzył nowy rozdział w inżynierii mostowej w naszym kraju. O ile wcześniej kompozyty były stosowane w budownictwie (np. przy budowie kładek dla pieszych czy do wzmocnienia prętów zbrojeniowych), o tyle nikt nie podjął się wyzwania, by wykorzystać je jako główny materiał konstrukcyjny. Obowiązujące przepisy w ogóle nie uwzględniają mostów z kompozytów w klasyfikacji. Brak norm dotyczących projektowania takich obiektów wymusił konieczność przeprowadzenia szczegółowych badań materiałowych zakończonych próbą obciążeniową. Prefabrykacja belek konstrukcyjnych odbyła się przy zastosowaniu technologii infuzji i miała charakter pilotażowy. Za sprawą Mostostalu Warszawa w infrastrukturze drogowej pojawiła się więc nowa jakość. Perspektywy zastosowania kompozytów na szerszą skalę są bardzo obiecujące. Właściwości mechaniczne kompozytu FRP sprawiają, że wykonane z nich konstrukcje są znacznie bardziej wytrzymałe, lżejsze, nie są tak narażone na degradację jak np. stalowe elementy. Szacowany minimalny czas użytkowania, przy niewielkich kosztach eksploatacji, wynosi z kolei co najmniej 50 lat. 

Więcej o szczegółach budowy i unikalnych parametrach konstrukcji w nowo nakręconym filmie o naszych mostach kompozytowych. Zajrzyj na mostostalowy You Tube i zobacz, jak budujemy przyszłość!

Most w Błażowej

Most w Błażowej

Most w Błażowej

Most w Nowej Wsi

Most w Nowej Wsi

Most w Nowej Wsi

Więcej informacji:

Agata Falęcka
Rzecznik Prasowy

Mostostal Warszawa SA
Dział Komunikacji
tel. +48 662 021 509
tel. 22 250 76 22

Informacje o Spółce

Mostostal Warszawa SA należy do grona największych firm budowlanych w Polsce. Ponad siedem dekad obecności firmy na rynku budowlanym zaowocowało realizacją inwestycji we wszystkich kluczowych segmentach rynku budowlanego w kraju i Europie. W swoim działaniu spółka łączy wieloletnią tradycję polskiej myśli inżynierskiej z profesjonalną organizacją i szerokim wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Mostostal Warszawa jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych niemal od początku istnienia krajowego rynku kapitałowego. Głównym akcjonariuszem spółki jest Acciona Construcción SA. Mostostal Warszawa SA jest głównym udziałowcem kilku przedsiębiorstw tworzących Grupę Kapitałową Mostostal Warszawa. 

Wróć