Pomiń intro
Skip intro

1

Historia firmy

Nasza historia i tradycja

Historia Mostostalu Warszawa

Historia Mostostalu Warszawa rozpoczyna się wiosną 1945 roku, kiedy do życia powołano nowe przedsiębiorstwo, którego naczelnym celem było podźwignięcie kraju ze zniszczeń wojennych. Kluczowy potencjał kadrowy tworzącej się od podstaw organizacji stanowili inżynierowie i pracownicy jednej z najznamienitszych firm przedwojennej Polski – Towarzystwa Przemysłu Metalowego Konstanty Rudzki i Spółka. Bogata historia tego przedsiębiorstwa sięga połowy XIX wieku i obfituje w wiele istotnych dokonań uznawanych za kamienie milowe w rozwoju polskiej myśli inżynierskiej.

W ciągu swej wieloletniej działalności (1880 – 1939) warszawska firma wybudowała kilkaset obiektów mostowych na terenie Polski i Rosji, w tym kilkadziesiąt ogromnych przepraw przez największe rzeki Azji na głównych liniach kolejowych przecinających kontynent azjatycki. W Polsce, inżynierowie od Rudzkiego, stawiali obiekty mostowe w Dęblinie, Modlinie, Puławach, Płocku, Włocławku, a także „Trzeci most” w Warszawie, nazwany później imieniem Księcia Józefa Poniatowskiego.

Nowo powstały Mostostal swoją pierwszą realizację rozpoczął w niespełna trzy tygodnie po zakończeniu II wojny światowej. Była to odbudowa mostu im. Księcia J. Poniatowskiego w Warszawie. W kolejnych latach firma była wykonawcą większości przepraw drogowych w stolicy (oprócz mostu Północnego), jak również wielu mostów kolejowych i samochodowych na terenie kraju.

Osoby, które były odpowiedzialne za stworzenie nowej firmy, to  trójka fachowców z ogromnym doświadczeniem, związanych z Towarzystwem Przemysłu Metalowego Konstanty Rudzki i Spółka. Dyrektorem Naczelnym został Józef Dangiel, Dyrektorem Technicznym - Cezary Lubiński, a Dyrektorem Administracyjno-Handlowym - Romuald Gołębiowski. Ci ludzie stworzyli podwaliny przyszłych sukcesów firmy.

W latach powojennych Mostostal Warszawa uczestniczył w budowie wielu kluczowych inwestycji przemysłowych ówczesnej epoki – cementowni w południowo-wschodniej Polsce, kombinatów metalurgicznych w Nowej Hucie, Stalowej Woli i Warszawie, zakładów azotowych w Puławach, rafinerii w Płocku, zakładów chemicznych we Włocławku i Bydgoszczy.

Firma prowadziła też liczne budowy poza granicami kraju – w Libii, Niemczech, Francji, w krajach skandynawskich oraz na terenie obecnej Rosji i państw bałtyckich. Mostostal Warszawa był też wykonawcą konstrukcji stalowej ówczesnego najwyższego budynku w Europie – Commerzbank Tower we Frankfurcie. Projekt biurowca o wysokości 300 metrów przygotował światowej sławy architekt, Sir Norman Foster.

Towarzystwo Przemysłu Metalowego
Konstanty Rudzki i Spółka

Oficjalnie Mostostal powstał w 1945 roku, jednak etos, wiedza techniczna i doświadczenia firmy czerpią z o wiele głębszej i starszej tradycji, bowiem zasadniczy trzon kadrowy tworzonej od podstaw organizacji stanowili najwyższej próby inżynierowie i wytrawni fachowcy jednej z najznamienitszych firm przedwojennej Polski – Towarzystwa Przemysłu Metalowego Konstanty Rudzki i Spółka.

Siedziba główna zarejestrowanej w 1858 roku firmy mieściła się na  warszawskim Solcu, pomiędzy ulicami Rozbrat i Czerniakowską. Na początku funkcjonowała przede wszystkim jako gisernia – zakład przemysłowy produkujący pełny asortyment wyrobów żeliwnych, mosiężnych i miedzianych. Konstanty Rudzki, założyciel firmy, główny udziałowiec, wieloletni Dyrektor i Prezes, studiował w paryskiej kuźni inżynierów - École des Arts et Manufactures – tej samej, której absolwentem był Gustaw Eiffel. Następnie w latach 40. i 50. XIX wieku zdobywał doświadczenie w różnych zakładach przemysłu metalowego Francji, Anglii i Niemiec, a także południowej Polski.

Stworzony i zarządzany przez Rudzkiego zakład przemysłowy rozwijał się dynamicznie i wkrótce zdobył silną pozycję na rynku warszawskim, polskim, a także światowym. Choć w spółce produkowano maszyny rolnicze, rury wodociągowe oraz inne wyroby metalowe, to motorem jej rozkwitu na przełomie wieków stało się wytwarzanie elementów mostów oraz ich montaż na placu budowy.

Pod koniec wieku zakład zatrudniał ponad tysiąc pracowników i był trzecim pod względem wielkości przedsiębiorstwem budowy maszyn w Królestwie Polskim. Warszawska wytwórnia konstrukcji stalowych stała się jednym z głównych beneficjentów programu intensywnego rozwoju kolejnictwa w carskiej Rosji.

W zdobywaniu zamówień mostowych pomagało Rudzkiemu kompleksowe wykonywanie zleceń - budowa mostów wraz z robotami kesonowymi i betonowymi. Pod tym względem polska firma była w zasadzie jedynym przedsiębiorstwem w cesarstwie rosyjskim potrafiącym zrealizować tego rodzaju zlecenia. Przed I wojną światową prawie jedna piąta zamówień na budowę mostów na terenie europejskiej i azjatyckiej części carskiego imperium była realizowana przez firmę Rudzkiego.

Firma budowała mosty na głównych rzekach cesarstwa: Wołdze, Amu-Darii, Ingadzie, Ussuri, Amurze, Newie oraz wielu innych. Warszawskie przedsiębiorstwo wykonało wiele przepraw w ramach budowy kolejowej magistrali transsyberyjskiej, w tym wszystkie mosty na odcinku biegnącym wzdłuż północnego brzegu rzeki Amur. Ogromny podziw dla ówczesnych polskich inżynierów budzi sposób w jaki organizowali roboty w rejonach tak odległych od macierzystego zakładu. Konstrukcje stalowe z polskiej fabryki transportowano koleją do portu w Odessie nad Morzem Czarnym. Następnie drogą morską przez Kanał Sueski na Daleki Wschód, do Mikołajewska, leżącego przy ujściu Amuru do Morza Ochockiego. Stamtąd zaś barkami na budowy oddalone niekiedy o 2500 km, gdzie montowano je własnymi siłami na zbudowanych, przez zatrudnionych w firmie fachowców podporach.

W kraju inżynierowie od Rudzkiego stawiali obiekty mostowe w Dęblinie, Modlinie, Puławach, Płocku, Włocławku, a także w Warszawie. Wybitnym osiągnięciem inżynierskim na skalę światową była budowa pierwszego w Europie mostu drogowego o konstrukcji spawanej na rzece Słudwi pod Łowiczem. Fabryka produkowała też turbiny wodne i stalowe wieże masztów telegraficznych. Łącznie, w ciągu swej wieloletniej działalności warszawska firma wykonała kilkaset obiektów mostowych (wiele z nich to konstrukcje o długości od 200 do 1000 metrów). Wśród najważniejszych projektów warto wspomnieć most przez rzekę Amur pod Chabarowskiem o długości 2,5 km, który był najdłuższym obiektem mostowym na starym kontynencie.

Lista dokonań warszawskiej firmy to jeden z najlepszych dowodów na śmiałość i najwyższą klasę polskiej myśli inżynierskiej, szczególnie w dziedzinie organizacji produkcji i mostownictwa. Choć po II wojnie światowej Towarzystwo Przemysłu Metalowego Konstanty Rudzki i Spółka zostało zlikwidowane, to jego etos, doświadczenie oraz innowacyjna myśl techniczna zostały przejęte przez powołaną w 1945 roku firmę Mostostal.

4

Wybrane Realizacje

Muzeum Warszawskiej Pragi w Warszawie
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu
Centrum Energetyki AGH w Krakowie
Stadion Miejski w Tychach
Lotnisko w Szymanach
Most kompozytowy w Błażowej
Budowa bloków energetycznych w Brzeziu k/Opola
Most Rędziński we Wrocławiu
Biurowiec North Gate w Warszawie
Obwodnica Kielc w ciągu trasy E77
Zakład Wodociągu Centralnego w Warszawie
Hala widowiskowo–sportowa TAURON Arena w Krakowie
Węzeł Konotopa w Warszawie
Kanał Elbląski w woj. warmińsko-mazurskim
Autostrada A2 odcinek Stryków-Konotopa
Układ Odzysku Ciepła ze spalin kotła biomasowego K6 w Elektrociepłowni Białystok

Muzeum Warszawskiej Pragi w Warszawie

Muzeum Warszawskiej Pragi mieści się na ulicy Targowej 50/52 przy słynnym Bazarze Różyckiego. Na siedzibę Muzeum został wybrany kompleks XIX-wiecznych kamienic należących do najstarszych praskich domów z cegły wraz z oficyną żydowskiej modlitewni. W trakcie prac okazało się, że zabytkowe domy znajdowały się w znacznie gorszym stanie technicznym niż zakładano, dlatego pogłębione zostały piwnice i podbito fundamenty, a mury kamienic wzmocniono dodatkowo stalowymi szynami. Kamienice zostały połączone, tworząc wewnątrz jeden budynek. W tej przestrzeni ustawiono również żelbetowe konstrukcje, które wzmacniają posadowienie stropów. Oprócz renowacji zabytkowego zespołu Mostostal Warszawa wybudował nowo zaprojektowany, trzykondygnacyjny budynek w podwórzu przeznaczony na funkcje magazynowe i dydaktyczne. Budynki frontowe wraz z unikatowymi malowidłami w modlitewni oraz brukowane podwórze zostały wpisane do rejestru zabytków i stanowią najcenniejsze obiekty dziedzictwa materialnego Pragi, dlatego też budowa przebiegała pod ścisłym okiem konserwatora zabytków. W ramach zakontraktowanych prac Mostostal Warszawa odtworzył wygląd XIX-wiecznych elewacji, odrestaurował drewnianą klatkę schodową oraz odwzorował oryginalne pokrycie dachowe. We wnętrzu oficyny żydowskiej zachowały się dekoracyjne polichromie. Te malowidła, podobnie jak ceglane piwnice z przełomu XVIII i XIX wieku, na które natrafiono w trakcie budowy, również zostały objęte renowacją. W Muzeum mieszczą się sale ekspozycyjne, galerie, pracownie naukowe, sale do prowadzenia konferencji, warsztatów i lekcji muzealnych.

  • Inwestor: Stołeczy Zarząd Rozwoju Miasta
  • Powierzchnia użytkowa: 2 888,30 m³
  • Przestrzeń wystawiennicza: 943,24 m2
  • Kubatura: 13 763,77 m³
  • Okres realizacji: 2010-2013
  • Wartość kontraktu: 24 mln zł

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu

Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki zwraca uwagę swoim nietuzinkowym, dość futurystycznym wyglądem, będąc niesamowitą hybrydą gotyckiej estetyki i nowoczesności w artystycznym wydaniu. Toruńską salę zaprojektował światowej sławy hiszpański architekt Fernando Menis. Twórca nowatorsko wykorzystał cegłę i beton w konstrukcji obiektu. Dzięki temu powstała koncepcja wielofunkcyjnej, czteromodułowej sali o intrygującej bryle, która częściowo jest zanurzona w ziemi. W środku znajduje się wyjątkowa przestrzeń widowiskowo-koncertowa o powierzchni 22 tys. m2. Budynek posiada 6 kondygnacji, na których rozmieszczone są główna sala koncertowa, mobilna widownia na 880 miejsc, kameralna sala plenerowa na 300 osób, sale konferencyjne, kawiarnia, studio nagrań, pomieszczenia techniczne, administracyjne, socjalne oraz dwupoziomowy parking podziemny na 185 miejsc. Swój niepowtarzalny charakter Centrum zawdzięcza awangardowym rozwiązaniom. Wewnętrzne ściany budynku zostały wyłożone tzw. pikado, czyli mieszaniną chaotycznie ułożonej cegły, betonu oraz kruszywa melafirowego, która po utwardzeniu jest skuwana. Pikado oprócz funkcji estetycznej odgrywa ważną rolę w akustyce budynku, którą można zmieniać na potrzeby organizowanego wydarzenia. Uroczyste otwarcie odbyło się 12 grudnia 2015 roku. Od tamtej pory obiekt był wielokrotnie nagradzany bądź nominowany do najbardziej prestiżowych nagród.


  • Inwestor: Urząd Miasta Toruń
  • Powierzchnia użytkow: 18 585 m2
  • Kubatur: 13 763,77 m³
  • Wartość kontrakt: 158,0 mln zł
  • Okres realizacj: 2013-2015

Centrum Energetyki AGH w Krakowie

Centrum Energetyki AGH w Krakowie jest jednym z najnowocześniejszych i największych ośrodków badań nad energetyką w Polsce. Budynek Centrum o powierzchni blisko 15 000 m2 powstał w miejscu dwóch starych wyburzonych kamienic i mieści się w centrum miasta przy ul. Czarnowiejskiej na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej. Jest podzielony na część dydaktyczno-badawczą (siedem pięter), w której znajdują się pracownie, sale wykładowe i pomieszczenia dla doktorantów oraz badawczo-komercyjną (dziewięć pięter), która będzie służyć rozwijaniu innowacyjnych technologii energetycznych i współpracy uczelni z firmami. Łącznie w obiekcie znajduje się 38 specjalistycznych laboratoriów, m.in. jakości energii elektrycznej, akumulatorów i ogniw paliwowych czy jądrowej kogeneracji wysokotemperaturowej. W Polsce nie ma drugiego ośrodka dydaktyczno-badawczego, który prowadziłby tak szeroko zakrojoną działalność w dziedzinie energetyki.


  • Inwestor: Akademia Górniczo-Hutnicza
  • Powierzchnia użytkowa: 11 118,50 m2
  • Okres realizacji: 2013-2015
  • Wartość kontraktu: 101,94 mln zł

Stadion Miejski w Tychach

Stadion Miejski w Tychach powstał w miejsce przeszło czterdziestoletniego stadionu, który został wyburzony w 2013 r. Jest jednym z najpiękniejszych sportowych obiektów Górnego Śląska. Zbudowany na powierzchni około 17 000 m2, o kubaturze 141 000 m3 i wymiarach boiska 105,0 x 68,0 m, spełnia wymogi UEFA i FIFA. Dzięki temu z trybun kibice mogą oglądać międzynarodowe widowiska sportowe i spotkania europejskich pucharów. Stadion jest w stanie pomieścić ponad 15 tysięcy osób. Boisko oświetla 218 lamp, które umożliwiają transmisję meczów w jakości HD. Sportowcy mają do dyspozycji gabinet odnowy biologicznej, dziesięć szatni sportowych, kriokomorę, siłownię i gabinet medyczny. Ponadto, trenerzy mogą skorzystać z dwóch szatni, podobnie jak sędziowie. Na terenie obiektu znajduje się również dwupoziomowa restauracja, trzy sale konferencyjne oraz 11 loży VIP. Wielofunkcyjność stanowi olbrzymi atut tego obiektu. Stadion jest przystosowany zarówno do organizacji koncertów jak i innych wydarzeń kulturalno-artystycznych. Swoją siedzibę uruchomiła na Stadionie Tyska Galeria Sportu. Otwarcie tyskiego stadionu zostało ogłoszone najważniejszym, piłkarskim wydarzeniem na Górnym Śląsku w 2015 roku.


  • Inwestor: Tyski Sport SA
  • Powierzchnia zabudowy: 16 789 m2
  • Powierzchnia płyty stadionu: 10 000 m2
  • Wysokość elewacji frontowej: 17 m
  • Okres realizacji: 2012-2015
  • Wartość kontraktu: 128 mln zł

Lotnisko w Szymanach

Lotnisko w Szymanach jest jednym z najpiękniejszych portów pasażerskich w Polsce, położonym w malowniczej scenerii krainy tysiąca mazurskich jezior. Budynek terminala został dopracowany w każdym calu – jest pełen mazurskich detali i odniesień do regionalnej kultury. W architekturę budynku został także wpisany motyw odlatujących żurawi. Port został wybudowany według europejskich standardów i jest przystosowany do obsługi pasażerskich lotów czarterowych, jak i rejsowych. Według wstępnych planów lotnisko będzie gościć 300 000 pasażerów rocznie, a po rozbudowie nawet pół miliona osób. W przyszłości znacząco ożywi gospodarkę, zapewni nowe miejsca pracy, a także przyczyni się do rozwoju ekonomicznego regionu i ruchu turystycznego. Budynek portu lotniczego to hala o wymiarach 150×41,4 m, maksymalnej wysokości 11,92 m i kubaturze 46 100 m3. W części jest obiektem dwukondygnacyjnym. Lotnisko w Szymanach powstało w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Mostostal Warszawa wybudował nie tylko budynek terminala pasażerskiego, ale także odpowiadał za stworzenie technicznej infrastruktury towarzyszącej (zewnętrznych instalacji i wiaty technicznej z kotłownią olejową), budowę dojść i dojazdów, parkingów dla samochodów osobowych, autokarów, parkingu dla VIP, elementów małej architektury i zieleni. Inwestycja została zakończona w terminie w niecały rok. W styczniu 2006 r. port otrzymał certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego na prowadzenie działalności lotniczej.


  • Inwestor: Warmia i Mazury Sp. z o.o.
  • Powierzchnia całkowita: 6 840 m2
  • Powierzchnia użytkowa: 6 333 m2
  • Kubatura: 46 100 m3
  • Okres realizacji: 2014–2015
  • Wartość kontraktu: 56,5 mln zł

Most kompozytowy w Błażowej

fibre-reinforced polimer), który jest powszechnie stosowany w przemyśle kosmicznym, lotniczym, samochodowym i sportowym (np. bolid Formuły 1). Produkcja belek odbywała się przy zastosowaniu technologii infuzji, tj. przesycania żywicą suchych włókien przy wsparciu próżni. Włókna szklane i węglowe umożliwiły uzyskanie lekkiej, wytrzymałej i odpornej na korozję konstrukcji. Prefabrykacja miała charakter pilotażowy. Płytę pomostową wykonano z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP, co również stanowi unikalne rozwiązanie. Budowa mostu prowadzona była przez Departament Infrastruktury. Obiekt został oddany do użytku pod koniec 2015 r. Uroczyste otwarcie mostu z udziałem władz powiatu rzeszowskiego odbyło się na początku lutego 2016 roku.


Parametry techniczne mostu:

  • Liczba belek: 4,
  • Długość belek: 22,0 m,
  • Masa 1 belki: 3700 kg,
  • Rozpiętość teoretyczna 21,00 m,
  • Szerokość płyty pomostowej: 10,40 m,
  • Nośność obiektu: „B” wg PN-85/S-10300.

  • Inwestor: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • Okres realizacji: 2015
  • Wartość kontraktu: 1,95 mln zł

Budowa bloków energetycznych w Brzeziu k/Opola

Największa inwestycja infrastrukturalna w Polsce po 1989 roku, czyli budowa dwóch bloków energetycznych o łącznej mocy 1800 MW za 11,6 mld zł w Brzeziach pod Opolem, to kolejna na przestrzeni ponad 70 lat działalności Mostostal Warszawa przełomowa inwestycja w portfolio Spółki.

W 2019 roku elektrownia będzie jedną z najnowocześniejszych siłowni węglowych na świecie. Dwa realizowane bloki – każdy o mocy brutto 900 MW – opalane będą węglem kamiennym. Rocznie zużyją ok. 4 mln ton węgla pochodzącego z Górnego Śląska. Zastosowanie najnowszych technologii pozwoli na uzyskanie sprawności netto w produkcji energii elektrycznej o ok. 25 proc. wyższej od obecnie stosowanych w polskiej energetyce oraz umożliwi znaczące ograniczenie oddziaływania elektrowni na środowisko, w tym redukcję emisji dwutlenku węgla o ok. 25 proc. na jednostkę wyprodukowanej energii. Nowe bloki 5 i 6 w Elektrowni Opole w istotny sposób przyczynią się do realizacji najnowszych celów unijnej polityki energetyczno-klimatycznej, ponieważ będą zastępować jednostki wycofywane w innych elektrowniach, wybudowane w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX w.

Inwestycję o wartości ponad 11,6 mld zł brutto realizuje konsorcjum firm: Mostostal Warszawa, Rafako, i Polimex-Mostostal przy współudziale Alstom Power. Zgodnie z harmonogramem blok nr 5 ma zostać przekazany do eksploatacji w lipcu 2018 r., a blok nr 6 w lutym 2019 r. Nowe bloki produkować będą do 12,5 TWh energii elektrycznej rocznie, co pozwoli na zaspokojenie potrzeb ponad 4 mln gospodarstw domowych.

Całość zakresu prac Mostostal Warszawa w ramach budowy Bloków nr 5 i 6 w Elektrowni Opole wykonuje spółka zależna Mostostal Power Development. Zakres prac Spółki obejmuje wykonanie 21% wszystkich robót. Należą do nich między innymi prace budowlane kotłowni bloku nr 5 i bloku nr 6 wraz z montażem części ciśnieniowej kotłów, prace fundamentowe i konstrukcje żelbetowe instalacji odsiarczania spalin, instalacje oleju, budynek warsztatów i magazynów, w systemie „pod klucz” – pozablokowe instalacje odżużlania, odpopielania sprężonego powietrza, oleju oraz układ nawęglania.


  • Inwestor: PGE SA
  • Okres realizacji: 2014-2019
  • Wartość kontraktu Mostostalu: 2,249 mln zł

Most Rędziński we Wrocławiu

Most Rędziński we Wrocławiu zajmuje 19. miejsce na świecie w kategorii największych obiektów mostowych podwieszonych do jednego pylonu. Jest najwyższym i najdłuższym mostem w Polsce. Do jego budowy zużyto 180 000 ton stali oraz 110 000 m3 betonu. Spód konstrukcji wznosi się na wysokość ok.15 m nad poziom najwyższej wody żeglownej rzeki. Ustrój nośny mostu stanowią dwie oddzielne konstrukcje, każda pod jedną jezdnię autostrady, o szerokości 19,24 m dla poszczególnej nitki (po trzy pasy w każdą stronę oraz pas awaryjny).

Podstawowe dane: Wysokość pylonu: 122 m.
Długość mostu głównego: 612 m.
Długość przęseł mostu głównego: 50 m / 256 m / 256 m / 50 m.
Długość estakad dojazdowych: prawobrzeżna – 520 m, lewobrzeżna – 610 m.
Całkowita długość obiektu: 1 742 m.
Całkowita szerokość obiektu: 48,55 m.
Ilość want: 80 par.

Rekordy:
  • Najwyższy pylon w Polsce (122 m).
  • Najdłuższy żelbetowy most podwieszony w Polsce (część podwieszona
    2 × 256 m = 512 m).
  • Najdłuższy most podwieszony na jednym pylonie w Polsce.
  • Najdłuższe przęsło żelbetowe w Polsce – 256 m.
  • Największy powierzchniowo most żelbetowy na świecie (70 000 m2).

  • Inwestor: GDDKiA we Wrocławiu.
  • Okres realizacji: 2008 r. - 2011 r.
  • Wartość kontraktu: 576,0 mln zł.

Biurowiec North Gate w Warszawie

Ten 24–piętrowy budynek klasy A o wysokości 87 m, oprócz podstawowej funkcji biurowej, oferującej powierzchnię najmu ok. 30 tys. m2, udostępnia na parterze powierzchnię usługowo-handlową oraz restaurację, które zajmują powierzchnię ok. 1 tys. m2. W ramach projektu powstał także trzypoziomowy parking podziemny na 310 miejsc. Koncepcja architektoniczna North Gate opiera się na połączeniu dwuczęściowej bryły, składającej się z wieży budynku oraz podium. Elewacja podium nawiązuje charakterem do fasady sąsiadującego budynku dzięki zastosowaniu okładziny kamiennej i ceramicznej. Do budynku prowadzą dwa wejścia - od ul. Bonifraterskiej oraz wejście główne od ul. Andersa, które podkreślone zostało poprzez zastosowanie przeszklenia biegnącego od parteru aż do szóstej kondygnacji. O klasie biurowca świadczy nie tylko projekt architektoniczny, ale również dbałość o detale i jakość materiałów wykończeniowych zastosowanych na terenie powierzchni wspólnych. Przestronny hol wykonany został z naturalnych materiałów – różnego koloru marmuru (od jasnego beżu po ciemny brąz) oraz naturalnego drewna. Dzięki zastosowaniu falistych linii w okładzinach ścian z drewna o różnym natężeniu koloru uzyskany został efekt przełamania zewnętrznej surowości budynku. Kilkumetrowa recepcja wyróżniacsię design’em o nowoczesnym, kolistym kształcie.

Biurowiec wyposażony został także w system inteligentnego zarządzania budynkiem BMS, system bezpieczeństwa oraz  kontroli dostępu, sygnalizacji włamania oraz kamer CCTV. W razie awarii budynek ma dodatkowy agregat prądotwórczy, obsługujący wszystkie systemy bezpieczeństwa wraz z systemem oświetlenia awaryjnego. Oprócz scentralizowanego węzła ogrzewania i klimatyzacji w każdym biurze istnieje możliwość ręcznego ustawienia temperatury.


  • Inwestor: Bonifraterske Development Sp. z o.o.
  • Okres realizacji: 2006-2008
  • Wartość kontraktu: 123,6 mln zł

Obwodnica Kielc w ciągu trasy E77

Kontrakt realizowany na zlecenie kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zawarty został 1 września 2010 r. W ramach inwestycji konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciony Infrastruktury rozbudowało istniejącą drogę ekspresową S-7 do parametrów drogi dwujezdniowej na odcinku od węzła Wiśniówka do węzła Chęciny.

Inwestycja obejmowała budowę 22,8 km dwupasmowej drogi ekspresowej, 3 węzłów drogowych, 86 obiektów inżynierskich - w tym mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla pieszych i zwierząt, oraz towarzyszącej infrastruktury sieciowej. Elementem realizowanej inwestycji był m.in. Węzeł Kostomłoty – największy w województwie świętokrzyskim i jeden z największych węzłów drogowych w Polsce, który łączy drogę ekspresową S-7 z drogą krajową nr 74. Na szczególną uwagę zasługuje także wykonanie największego przejścia dla zwierząt w województwie świętokrzyskim – obiekt PZ-15. Rodzaj zastosowanej konstrukcji to dwukomorowy przepust łukowy gruntowo-powłokowy. Dzięki niemu przejście jest wygodne dla jego użytkowników i atrakcyjne pod względem estetycznym. Dzięki roślinności, którą została pokryta wpisuje się w przyległy teren.


  • Inwestor: GDDKiA w Kielcach
  • Okres realizacji: 2010-2013
  • Wartość kontraktu: 647 mln zł

Zakład Wodociągu Centralnego w Warszawie

Zakład Wodociągu Centralnego jest najstarszym z trzech stołecznych zakładów uzdatniających wodę. W 1876 roku z inicjatywy prezydenta Warszawy - Sokratesa Starynkiewicza, została podpisana umowa z Williamem Lindleyem na wykonanie projektu wodociągów i kanalizacji dla Warszawy. Projekt zrealizowali jego synowie William Heerlein oraz Joseph Lindleyowie. Woda do mieszkań warszawiaków po raz pierwszy popłynęła 3 lipca 1886 roku. Filtry warszawskie, bo tak nazywają je mieszkańcy stolicy, wzbogacały się przez dziesięciolecia o nowe technologie uzdatniania wody. Najnowszą – ozonowanie pośrednie i filtrację na węglu aktywnym – wprowadza obiekt zaprojektowany i zrealizowany przez konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA, Seen Technologie Sp. z o.o. oraz Energotechnika Sp. z o.o. Zakład Wodociągu Centralnego znajduje się pod opieką konserwatora zabytków i zgodnie z jego zaleceniami nowy budynek nawiązuje w formie i zastosowanych materiałach do całości terenu. Podstawowe materiały użyte do jego budowy to  czerwona cegła klinkierowa, piaskowiec i wstępnie oksydowana blacha miedziana. Ta piękna fasada kryje w sobie obiekt bezobsługowy. Jego wnętrze na dwóch kondygnacjach podziemnych i czterech nadziemnych mieści instalacje i rurociągi oraz żelbetowe zbiorniki wypełnione wodą, które zajmują 52% jego powierzchni.


Budynek:
  • Ilość kondygnacji: 2 podziemne i 4 nadziemne.
  • Powierzchnia użytkowa: 21 100 m2.
  • Kubatura: 141 252 m3.

Wydajność:
  • - średnia 240 000 m3 / dobę,
  • - eksploatacyjna 300 000 m3 / dobę,
  • - hydrauliczna 350 000 m3 / dobę.

  • Inwestor: MPWiK Mst. Warszawa SA
  • Okres realizacji: 2007-2010
  • Wartość kontraktu: 216 mln zł

Hala widowiskowo–sportowa TAURON Arena w Krakowie

Hala, która powstała przy Al. Pokoju i ul. Stanisława Lema w Krakowie jest nowoczesnym kompleksem widowiskowo–sportowym, spełniającym wszelkie międzynarodowe standardy. Dodatkowo przyjęty programfunkcjonalny zapewnia dużą elastyczność obiektu – m.in. istnieje możliwość utrzymywania lodowiska stałego przez 10 miesięcy w roku bez konieczności rezygnacji z innych imprez bądź wydarzeń sportowych. Projekt kompleksu otrzymał ponad 14 pozytywnych opinii związków sportowych, które potwierdzają możliwość rozgrywania w hali zawodów co najmniej 18 dyscyplin sportowych, m.in. w: lekkoatletyce, hokeju, tenisie, łyżwiarstwie figurowym czy sportach walki. Oprócz zastosowania stricte sportowego obiekt jest w pełni przystosowany do organizacji imprez masowych: koncertów, konwencji i kongresów oraz innych wydarzeń o charakterze wystawienniczo-targowym. Trybuny – stałe i ruchome – posiadają ponad 15 tys. miejsc siedzących, a podczas koncertów, gdy scena ustawiona jest na dolnej arenie, hala maksymalnie mieści 18 tysięcy osób. We wnętrzu znajduje się również 27 skyboxów – czyli miejsc wynajmowanych przez firmy na organizację różnych przedsięwzięć biznesowych oraz restauracje i gabinety odnowy biologicznej.


TAURON Arena w Krakowie zdobyła I miejsce w prestiżowym konkursie „Budowa roku 2014” w kategorii obiekty sportowe.


Parametry:
  • Liczba miejsc siedzących: 15 328.
  • Powierzchnia zabudowy: 19 559 m2.
  • Powierzchnia całości (Arena+ garaż publiczny): 79 496 m2.
  • Wysokość: 26,99 m.
  • Kubatura: 614 510 m3.

  • Inwestor: Urząd Miasta Kraków
  • Okres realizacji: 2011-2014
  • Wartość kontraktu: 361,5 mln zł

Węzeł Konotopa w Warszawie

To pierwszy element obwodnicy ekspresowej Warszawy, której celem jest rozprowadzenie ruchu z autostrady A2. Całą trasę liczącą 10,3 km Mostostal Warszawa zrealizował wspólnie z konsorcjum firm: Budimex S.A., Strabag Sp. z o.o., Warbud S.A., z czego odcinek Mostostalu Warszawa liczący 1,1 km był najbardziej skomplikowanym pod względem inżynierskim. Roboty realizowane przez firmę objęły wykonanie odcinka drogi ekspresowej (2 jezdnie po 3 pasy ruchu i pasy awaryjne postoju) o długości 1,1 km, przebiegającego na głębokości od 2 do 6 m poniżej terenu w wykopie otwartym ograniczonym obustronnie ścianami szczelinowymi. W zakres prac weszła również budowa bezkolizyjnych węzłów typu „karo” oraz adaptacja istniejących ulic do nowego układu komunikacyjnego. Mostostal Warszawa zrealizował również przebudowę bocznicy kolejowej wraz z budową wiaduktu.

Cały kontrakt opiewał na kwotę 2,2 mld złotych i był on finansowany z Funduszu Spójności.


  • Inwestor: GBGKiA w Warszawie
  • Okres realizacji: 2008-2014
  • Wartość kontraktu Mostostalu: 624 mln zł

Kanał Elbląski w woj. warmińsko-mazurskim

Inwestycja zlokalizowana jest na północy Polski w województwie warmińsko-mazurskim, w powiecie elbląskim, na terenie gmin: Rychliki, Pasłęk i Elbląg. Rewitalizowane odcinki pochylniowe Kanału Elbląskiego znajdujące się pomiędzy wrotami Buczyniec a pochylnią Całuny położone są na  szlaku żeglownym Miłomłyn – jezioro Drużno. Obszar inwestycji stanowi Obszar Chronionego Krajobrazu Kanału Elbląskiego i znajduje się w sąsiedztwie Obszaru Natura 2000 Jezioro Drużno i rezerwatu przyrody Jezioro Drużno. Na mocy rozporządzenia Prezydenta RP z dnia 14 stycznia 2011 r., Kanał Elbląski został uznany Pomnikiem Historii. Jest to zabytek hydrotechniki o randze międzynarodowej. To jedyna taka budowla w Polsce i najprawdopodobniej w Europie.

Oddalone od siebie pochylnie (Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny) to pięć podobnych do siebie charakterem budów i kilka pozwoleń na budowę objętych jednym przedsięwzięciem. Budowa obejmowała wszystkie branże począwszy od robót ziemnych, żelbetowych, torowych, hydrotechnicznych, umocnieniowych, inżynieryjnych, robót elektrycznych, sanitarnych drogowych, branży mechanicznej, czy konserwatorskiej. W zakresie prac wykonano również remont budynku Nadzoru Wodnego, maszynowni i budynków socjalnych oraz budowę nowego budynku Izby Historii Kanału Elbląskiego.


  • Inwestor: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
  • Okres realizacji: 2013-2015
  • Wartość kontraktu: 52 mln zł

Autostrada A2 odcinek Stryków-Konotopa

Mostostal Warszawa odpowiadał za budowę odcinka „B” Autostrady A2 Stryków – Konotopa. Na tym odcinku zrealizowaliśmy:


  • - Odcinek Autostrady długości 16.9 km (2 jezdnie po 2 x 3.75 m pasy ruchu + 1 × 2.5 m pasa awaryjnego).
  • - Droga krajowa nr 70 (odcinek Łowicz – Skierniewice), przebudowa na długości 4.4 km.
  • - Węzeł drogowy Nieborów.
  • - Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 705: na odcinku długości 880 m.
  • - Przebudowa dróg powiatowych: na łączną długość 1120 m.
  • - Przebudowa dróg gminnych: na łączną długość około 4100 m.
  • - Budowa dróg dojazdowych (obsługujących tereny przy autostradzie): łączna długość 23 700 m.
  • - Budowa Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Bolimów i MOP Mogiły).
  • - Budowa obiektów mostowych: 9 wiaduktów w ciągu autostrady, 7 wiaduktów nad autostradą, 2 mosty (nad rzeką Skierniewką i rzeką Rawka), 3 przejścia dla dużych zwierząt nad autostradą, 28 przejść dla średnich i małych zwierząt pod autostradą.

Łączna ilość betonu na wszystkie obiekty inżynierskie: 92 200 m3.
Łączna ilość stali zbrojeniowej na obiekty inżynierskie: 12 300 ton.


  • Inwestor:GDDKiA w Warszawie
  • Okres realizacji: 2009-2012
  • Wartość kontraktu: 843,56 mln zł

Układ Odzysku Ciepła ze spalin kotła biomasowego K6 w Elektrociepłowni Białystok

Inwestycja została zrealizowana w Konsorcjum ze spółką Radscan Intervex Polska Sp. z o. o. Zainstalowany w Elektrociepłowni Układ Odzysku Ciepła jest pierwszą w Polsce instalacją odzysku ciepła ze spalin mokrych. Instalacja pozwala zaoszczędzić traconą dotychczas do atmosfery energię, w postaci gazów spalinowych wyrzucanych przez komin i zwiększy produkcję ciepła w kogeneracji poprzez zmniejszenie tzw. „straty wylotowej". Odzysk energii polega na odebraniu ciepła skraplania wilgoci zawartej w spalinach i przekazaniu do sieci ciepłowniczej. Moc nominalna instalacji to 18,4 MW. Przewidywana roczna produkcja ciepła to 385.697 GJ.

Nowatorska w Polsce technologia jest stosowana z powodzeniem w Skandynawii w spalarniach śmieci i kotłach opalanych biomasą. W okresie zimowym ciepło z UOC pozwoli zmniejszyć zużycie węgla w istniejących kotłach, co przyczyni się do redukcji emisji CO2 do atmosfery. Szacowane zmniejszenie emisji dwutlenku węgla wynosi ok. 20 000 ton/r.


  • Inwestor: Elektrociepłownia Białystok SA
  • Okres realizacji: 2013-2014
  • Wartość kontraktu: 31,36 mln zł
5

Pracownicy

Tworzą nas ludzie

Najciekawszy i przynoszący

największą satysfakcję w zawodzie
„budowlańca” jest proces tworzenia

- od pustego pola, na które wchodzimy, do w pełni
funkcjonalnego obiektu wraz z zagospodarowaniem terenu!

Marek Ziach Dyrektor Kontraktu

Do współpracy z Mostostalem Warszawa, w 2003 roku, zaprosił mnie ówczesny Dyrektor Departamentu Budownictwa Ogólnego, który zaproponował mi przejście z jednej ze spółek zależnych. Podczas niemal dwunastoletniej pracy w Mostostalu Warszawa przeżyłem dobre, ale i trudne chwile związane z koniunkturą na rynku budowlanym. Spotkałem i miałem przyjemność współpracować z wieloma wspaniałymi ludźmi, dzięki którym mogłem doskonalić swoje rzemiosło i umiejętności, wzbogacać wiedzę praktyczną i teoretyczną, a także podnosić kompetencje i kwalifikacje.

Praca w Mostostalu Warszawa utrwaliła we mnie przekonanie, że nie ma rzeczy niemożliwych – to tylko kwestia wiary w sukces poparta wiedzą, ciężką pracą, sumiennością i zaangażowaniem.

Najciekawszy i przynoszący największą satysfakcję w zawodzie „budowlańca” jest proces tworzenia – od  pustego pola, na które wchodzimy, do w pełni funkcjonalnego obiektu wraz z zagospodarowaniem terenu!

W tej firmie mam przestrzeń

do własnej ekspresji i twórczości,

a to wyzwala nową energię!

Sylwia Zielezińska Kierownik Działu Prawnego

W Mostostalu pracuję już 8 lat. Zaczynałam od pracy na kontrakcie, a teraz zarządzam kadrą prawników oraz nadzoruję kancelarie zewnętrzne w kompleksowo pojętej obsłudze prawnej. Praca tutaj daje mi możliwość rozwoju, co jest moim życiowym celem. Energia i kreatywność motywuje mnie do przekraczania własnych ograniczeń i koncentracji na rozwiązaniach, a nie na problemach. W tej firmie mam przestrzeń do własnej ekspresji i twórczości, a to wyzwala nową energię! Dla prawnika to świetne warunki pracy – różnorodność tematów, jakie poruszam pozwala na  zdobywanie nowej wiedzy. Tu się rozwijam, sprawdzam swoje możliwości. Odwdzięczam się niezwykle silnym zaangażowaniem we wszystko, co robię i przede wszystkim mocno wierzę w sukces firmy.

Najpiękniejsze momenty w mojej dotychczasowej pracy to świadomość zrealizowania każdego z obiektów, które później mijamy - ja jestem z tego dumna.

Z dumą patrzę

jak zmienia się krajobraz miasta,

i cieszy mnie fakt, że miałam realny wpływ na te zmiany.

Aleksandra Chmiel Inżynier Budowy

Studia na kierunku budownictwo sprawiały mi dużo przyjemności i wiązały się bezpośrednio z moimi zainteresowaniami. Zaczęłam więc szukać firmy, w której mogłabym odbyć praktyki studenckie. Wybrałam Mostostal Warszawa, który pozytywnie rozpatrzył moje zgłoszenie. i tak zaczęła się moja przygoda z firmą.

Dopiero podczas pracy w Mostostalu stanęłam przed prawdziwymi wyzwaniami, które wpłynęły na rozwój moich umiejętności i kompetencji. Uprzednio byłam zaangażowana w realizację projektu Warszawska Przestrzeń Technologiczna – Centrum Kreatywności Targowa.

To kolejna z ciekawych inwestycji, które powstały na warszawskiej Pradze. Z dumą patrzę jak zmienia się krajobraz miasta i cieszy mnie fakt, że miałam realny wpływ na te zmiany. Jak widać na moim przykładzie, praktyki to nie tylko możliwość zdobycia cennych doświadczeń, ale także szansa na dobrą i pełną nowych wyzwań pracę!

W mojej pracy najbardziej lubię

różnorodność i niepowtarzalność
projektów badawczych, którymi się zajmuję

– mimo długiego stażu nadal widzę duże
możliwości dalszego rozwoju.

Juliusz Żach Kierownik Działu Badań i Rozwoju

Kiedy w roku 2006 rozpocząłem pracę w świeżo utworzonym dziale badawczo-rozwojowym Mostostalu, składał się on z 3 osób, a ja zajmowałem jedno z szeregowych stanowisk. W miarę upływu czasu i zdobywania doświadczenia objąłem funkcję Głównego Specjalisty ds. Badań i Rozwoju. Dziś, w 10 roku pracy dla Mostostalu, jako Kierownik Działu Badań i Rozwoju odpowiadam za pracę 14-osobowego multidyscyplinarnego zespołu. Wymaga to ciągłego poszerzania wiedzy technicznej obejmującej wszystkie dziedziny budownictwa. Wiąże się również z poznawaniem wielu ciekawych osób świata nauki oraz innowatorów z przedsiębiorstw pochodzących z krajów UE.

W mojej pracy najbardziej lubię różnorodność i niepowtarzalność projektów badawczych, którymi się zajmuję – mimo długiego stażu nadal widzę duże możliwości dalszego rozwoju. Mostostal to także pozytywna atmosfera pracy w której można liczyć na wsparcie kolegów – a to rzadko spotykana cecha w dużych firmach.

Brałem udział w wielu projektach,

ale najwięcej nauczyłem się od ludzi

tutaj pracujących.

Robert Nowak Kierownik Kontraktu

W Mostostalu najbardziej cenię sobie współpracę z profesjonalistami. Realizowałem inwestycje o szerokim wachlarzu zarówno co do wielkości, stopnia skomplikowania, jak i różnorodności. Na przykład centrum handlowo-rozrywkowe Focus Park w Piotrkowie Trybunalskim, budowa Terminala Lotniczego Warszawa Modlin i ostatnio zakończona dobudowa skrzydła dla Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych dla Politechniki Warszawskiej. Razem z moim zespołem zakończyliśmy wszystkie projekty przed czasem – to dla nas duży sukces i powód do dumy.

Brałem udział w wielu projektach, ale najwięcej nauczyłem się od ludzi tutaj pracujących. Byłem świadkiem zmiany mentalności pracowników, podejścia do bezpieczeństwa i zaangażowania w pracę. Widziałem dumę zespołu po zakończonym przed czasem projekcie i cieszyłem się, że do takiego zespołu należę. Mostostal przyciąga ludzi z pasją, którym praca sprawia wiele satysfakcji, a ja jestem jednym z nich!

Mam przyjemność pracować

z bardzo kreatywnymi osobami,

które motywują mnie do szukania nowych rozwiązań.

Anna Szolce Kierownik Działu Finansowego

W firmie odpowiadam za cyferki – jestem Kierownikiem Działu Finansowego. To ścieżka kariery wymagająca dużej wiedzy i radzenia sobie ze stresem. Sześć lat w Mostostalu pokazało mi i wciąż pokazuje, czym jest satysfakcja i zaangażowanie, a dynamika rozwoju firmy sprawia, że chcę być jeszcze lepsza w tym, co robię. Mam przyjemność pracować z bardzo kreatywnymi osobami, które motywują mnie do szukania nowych rozwiązań. Dzięki nim praca w finansach nigdy nie staje się nudna.

Dzięki wsparciu i pomocy

bardziej doświadczonych kolegów,
zdobyłam szereg cennych doświadczeń

i zaledwie po kilku miesiącach awansowałam.

Agata Przybyszewska Kierownik Robót

W trakcie ostatniego roku moich studiów na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej starałam się o stanowisko Specjalisty ds. Dokumentacji Budowy Galerii Handlowej „Brama Mazur" w Ełku. Wysłałam swoje CV i podczas procesu rekrutacji miałam możliwość spotkać się z Kierownikiem Kontraktu. Zostałam zatrudniona w Mostostalu, ponieważ zauważono moje zaangażowanie oraz chęć do działania.

Podczas realizacji kontraktu w Ełku, dzięki wsparciu i pomocy bardziej doświadczonych kolegów, zdobyłam szereg cennych doświadczeń i zaledwie po kilku miesiącach awansowałam na stanowisko Inżyniera Budowy. Od marca 2015 roku rozpoczęłam pracę przy realizacji „Osiedla Espresso” w Warszawie, a w listopadzie planuję zdobyć uprawnienia budowlane – mam ambitne plany i chcę je realizować w Mostostalu!

Praca w firmie

daje mi poczucie ogromnej satysfakcji,
umożliwiając nieustanny rozwój.

Zaangażowanie całego zespołu w osiągnięcie
wspólnego celu motywuje do działania.

Jacek Wojtyła Kierownik Robót

Karierę w Mostostal Warszawa zaczynałem jako praktykant, a dzisiaj, po ponad 4 latach pracy, zajmuję stanowisko Kierownika Robót. To, co mnie kręci w pracy, to czynny udział w projektach dużego kalibru. Jeden z nich, Centrum Informatyki AGH w Krakowie, otrzymał nagrodę I stopnia w konkursie „Budowa Roku 2011" w kategorii Budynki Nauki i Kultury.

Praca w firmie daje mi poczucie ogromnej satysfakcji, umożliwiając nieustanny rozwój. Zaangażowanie całego zespołu w osiągnięcie wspólnego celu motywuje do działania i gwarantuje sukces. Jesteśmy dumni z każdego ukończonego projektu.

Ambitne zadania, wartościowi ludzie, przyjemna atmosfera w pracy to jest to, co cenię najbardziej w Mostostalu Warszawa.

Te wszystkie niesamowite rzeczy,

które powstają dzięki pracy moich kolegów,
zmieniając naszą rzeczywistość i jestem bardzo dumna,

że pracuję w takiej firmie.

Aleksandra Król Kierownik Działu
Administracji

Pamiętam jak 10 lat temu przyszłam do pracy w Mostostalu, rozpoczynając swoją zawodową przygodę z firmą od stanowiska Starszy Inspektor – Tłumacz. W Sekretariacie Zarządu przepracowałam trzy lata w charakterze tłumacza i asystentki. Chcąc wykorzystać szerzej moje wykształcenie ukończyłam Studium Podyplomowe PR i zmieniłam jednostkę na Dział Public Relations. To były lata niezwykle ciekawej pracy!

W 2011 roku otrzymałam od Zarządu propozycję kolejnej zmiany. Zwalniało się stanowisko Kierownika Działu Administracji i zaproponowano mi objęcie tej działki. Firma stawia na rekrutację wewnętrzną – uznano, iż posiadam predyspozycje do objęcia tego stanowiska. Dla mnie to był strzał w dziesiątkę! Dostałam wspaniały, zgrany zespół pracowników, a kontakt z ludźmi, ogromny wachlarz tematów i codzienna dawka problemów do rozwiązania – to jest to w czym czuję się najlepiej.

„Ola zobacz!” – mówią koledzy inżynierowie – jeżdżę i patrzę na te wszystkie niesamowite rzeczy, które powstają dzięki ich pracy zmieniając naszą rzeczywistość i jestem bardzo dumna, że pracuję w takiej firmie. Minęło tyle lat, a ja jestem wciąż głęboko związana z Mostostalem.

Biorę udział w tworzeniu projektów

zmieniających krajobraz Warszawy,

co daje mi ogromną satysfakcję i energię
do dalszego działania i rozwoju.

Karol Krzciuk Główny Specjalista
ds. Przygotowania Produkcji

Podczas mojej 9-letniej pracy w Mostostalu zrealizowałem wiele ciekawych projektów, wiele z nich w kluczowych dla Warszawy miejscach jak np. przebudowa Placu Grzybowskiego, czy „Rozbudowa Wydziału Elektroniki i Technik Informatycznych” Politechniki Warszawskiej. Obecnie rozpocząłem pracę przy realizacji budowy Budynku dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie.

W Mostostalu jestem Głównym Specjalistą ds. Przygotowania Produkcji – moja praca realnie przekłada się na sukcesy innych. To duża odpowiedzialność, ale również wielka satysfakcja. W sumie zrealizowałem i uczestniczyłem w około 10 projektach, z których jestem bardzo dumny. Dodatkową zaletą jest fakt, iż biorę udział w tworzeniu projektów zmieniających krajobraz Warszawy, co daje mi ogromną satysfakcję i energię do  dalszego działania i rozwoju.

Realizacja budowy

to nie tylko wiedza i obowiązki.

To też świetny, wspierający się zespół Mostostal Warszawa.

Karolina Dąbrowska Kierownik Robót

Z Mostostalem zaczęłam swoją współpracę w 2010 roku od stanowiska kosztorysanta w dziale ofertowania. Firma, dostrzegając mój potencjał, dała mi szansę rozpoczęcia pracy na stanowisku Inżyniera Budowy przy realizacji Wodnego Centrum Rekreacyjno-Sportowego w Olsztynie oraz Bloku Operacyjnego Szpitala Wojewódzkiego w Elblągu, a potem Kierownika Robót na budowie GH „Brama Mazur” w Ełku. Było to przejście od teorii do praktyki. Kolejne kontrakty i budowy pozwoliły mi zdobyć praktyczną wiedzę, nabrać pewności siebie i nauczyć się jak kierować ludźmi. Mimo, że w rzeczywistości nie było łatwo i prosto, szybko okazało się, że na budowie czuję się jak ryba w wodzie.

Praca podczas złożonych projektów, w krótkim czasie dała mi możliwość zdobycia całkowicie nowych umiejętności oraz pozyskania wiedzy z zakresu technicznego. Realizacja budowy to nie tylko wiedza i obowiązki. To też świetny, wspierający się zespół Mostostal Warszawa – koleżanki i koledzy, na  których można liczyć w ciężkich momentach.

Mam okazję spełniać się na różnych polach,

przy okazji zdobywając unikalną wiedzę

i uczestnicząc w wydarzeniach istotnych z punktu widzenia
rozwoju firmy, jak i branży energetycznej w Polsce.

Paweł Żbikowski Dyrektor Obszaru Energetyki

Od ponad 18 lat jestem związany z budownictwem energetycznym. Pracę w Mostostalu rozpocząłem w 2011 r. Moje początki w firmie są związane z największymi do tej pory w historii kontraktami polskiej energetyki, budową nowych jednostek energetycznych w Opolu i Jaworznie. Już na samym starcie wiedziałem, że czekają na mnie ambitne wyzwania. I nie pomyliłem się. Ścieram się z nimi na co dzień zarówno w roli Prezesa Mostostal Power Development – Spółki celowej powołanej do realizacji Projektu Opole, jak i zarządzając Obszarem Energetyki w Mostostal Warszawa. Bardzo cenię sobie pracę całego zespołu, z którym mam przyjemność pracować oraz różnorodność zadań, za które odpowiadam. Mam okazję spełniać się na różnych polach, przy okazji zdobywając unikalną wiedzę i uczestnicząc w wydarzeniach istotnych z punktu widzenia rozwoju firmy, jak i branży energetycznej w Polsce.

2

Mostostal współcześnie

Budujemy przyszłość

3

Grupa Kapitałowa

AMK Kraków SA

Oferuje specjalistyczne usługi inżynierskie – od koncepcji do rozruchu – w oparciu o najwyższe standardy jakości. Oferowane przez Spółkę rozwiązania służą zarówno produkcji, jak i przyczyniają się do ochrony środowiska; mogą znaleźć zastosowanie w metalurgii, energetyce oraz innych gałęziach przemysłu; są również zgodne z dyrektywą IPPC.
Wdrażając nowoczesne technologie, Spółka ściśle współpracuje z renomowanymi jednostkami badawczymi, m.in. z Polską Akademią Nauk, Akademią Górniczo-Hutniczą czy Instytutem Metali Niezależnych w Gliwicach. AMK Kraków SA gwarantuje przygotowanie wszystkich etapów inwestycji, począwszy od prac projektowych, badań laboratoryjnych przez dostawy urządzeń do rozruchu instalacji.

Mostostal Kielce SA

Specjalizuje się w wykonawstwie i montażu konstrukcji stalowych, szczególnie w dziedzinie budownictwa i inwestycji przemysłowych. Spółka produkuje konstrukcje stalowe w klasie EXC1 do EXC4 zgodnie z wymaganiami norm PN-EN 1090 i PN-EN ISO 9001 oraz standardami NATO określonymi w AQAP 2110. W swojej działalności Mostostal Kielce SA wykorzystuje potencjał własnych warsztatów produkcyjnych o mocach 1000 ton konstrukcji miesięcznie. Strategia firmy zakłada równoległą działalność w obszarach budownictwa mostowego oraz inwestycji przemysłowych. Początki działalności związane były z inwestycjami przemysłu cementowo-wapienniczego. Aktualnie realizuje głownie kontrakty dostaw i montażu konstrukcji stalowych dla budowy nowych bloków energetycznych w kraju i zagranicą oraz instalacji oczyszczania spalin dla dostawców nowoczesnych technologii ochrony środowiska.
Jednocześnie, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku, produkuje i montuje dziesiątki mostów i wiaduktów stalowych rocznie. Od 1998 r. Spółka należy do Grupy Kapitałowej Mostostal Warszawa.

Mostostal Płock SA

Jest jedną z najbardziej doświadczonych polskich firm działających w branży mechanicznej. Firma ma ponad 50 letnią historię, a od 1998 roku należy do Grupy Kapitałowej Mostostal Warszawa. Główne kompetencje Mostostal Płock SA skupiają się w obszarze szeroko pojętego Oil & Gas, ale firma działa też prężnie w przemyśle chemicznym, energetycznym, a także spożywczym. Wśród podstawowych produktów i usług firmy znajdują się: produkcja i montaż zbiorników magazynowych (storage tanks), prefabrykacja i montaż instalacji przemysłowych, prefabrykacja i montaż rurociągów, prefabrykacja i montaż konstrukcji stalowych, prefabrykacja i montaż aparatów i zbiorników. Mostostal Płock SA posiada własną bazę sprzętową umożliwiającą wykonywanie usług typu „heavy lifting” oraz laboratorium zakładowe posiadające certyfikację PCA. Spółka posiada wszystkie certyfikaty i uprawnienia, m. in. certyfikowane systemy ISO 9001, 14001, 18001. W portfelu klientów znajdują się takie firmy jak PKN Orlen S.A., Lotos S.A., PERN S.A.

2

Mostostal współcześnie

Obszary działalności

Budownictwo ogólne

Budownictwo ogólne

Budownictwo przemysłowe

Budownictwo przemysłowe

Budownictwo infrastrukturowe i drogowe

Budownictwo infrastrukturalne
i drogowe

Budownictwo energetyczne

Budownictwo energetyczne

Budownictwo ekologiczne

Budownictwo ekologiczne

Budownictwo ogólne

Obejmuje wszelkiego rodzaju zadania z zakresu budownictwa kubaturowego – budynki i osiedla mieszkaniowe, obiekty biurowe oraz użyteczności publicznej, a także hale produkcyjne i obiekty magazynowe. W zakres usług wchodzą: generalne wykonawstwo inwestycji oraz realizacja projektów „pod klucz” dla partnerów krajowych i zagranicznych. Spółki zależne oraz oddziały regionalne umożliwiają firmie realizację inwestycji budowlanych na terenie całej Polski.

Budownictwo przemysłowe

Obejmuje realizację wielkokubaturowych obiektów przemysłowych – hal produkcyjnych i magazynowych oraz  instalacji technologicznych i konstrukcji stalowych dla przemysłu ciężkiego. W zakres usług wchodzą: projektowanie, prefabrykacja i montaż rurociągów technologicznych, montaże, remonty i modernizacje pieców na potrzeby energetyki zawodowej, przemysłowej i komunalnej oraz kompleksowe wykonanie i renowacja różnorodnych instalacji przemysłowych.

Budownictwo infrastrukturalne i drogowe

Obejmuje budowę mostów, wiaduktów, estakad, skrzyżowań wielopoziomowych, budowli podziemnych – tuneli oraz obiektów dla metra; modernizację i budowę dróg krajowych, wojewódzkich, ekspresowych, autostrad, budowę elementów miejskiej infrastruktury komunikacyjnej oraz realizację dla kolejnictwa.

Budownictwo energetyczne

Obejmuje usługi w zakresie: budowy obiektów energetycznych „pod klucz” w oparciu o paliwa kopalne, usług projektowych, remontów i modernizacji, montażu kotłów energetycznych, montażu turbozespołów, projektów budowy nowych mocy wytwórczych. Obecnie spółka realizuje jedną z największych inwestycji energetycznych w Europie – budowę bloków nr 5 i 6 w Elektrowni Opole. Sprzedaż na tym kontrakcie wyniosła 131.248 tys. zł.

Budownictwo ekologiczne

Obejmuje swoim działaniem wykonawstwo oraz dostawę urządzeń dla obiektów związanych z ochroną środowiska: obiektów energetycznych „pod klucz” w oparciu o paliwa odnawialne, oczyszczalni ścieków, stacji uzdatniania wody, sieci wodnych i kanalizacyjnych, instalacji odpylających dla przemysłu ciężkiego oraz  obiektów hydrotechnicznych.

2

Mostostal współcześnie

Władze spółki - Mostostal Warszawa

Zarząd spółki

Rada nadzorcza

Francisco Adalberto Claudio Vázquez Przewodniczący Rady Nadzorczej
José Manuel Terceiro Mateos Członek Rady Nadzorczej
Raimundo Fernández-Cuesta Laborde Członek Rady Nadzorczej
Neil Balfour Członek Rady Nadzorczej
Arturo Cortés de la Cruz Członek Rady Nadzorczej
Ernest Podgórski Członek Rady Nadzorczej

Andrzej Goławski Prezes Zarządu

Andrzej Goławski Prezes Zarządu

ur. 1972, z wykształcenia jest inżynierem budownictwa, absolwentem Politechniki Poznańskiej i Technical University of Aalborg w Danii. W 2007 roku uzyskał tytuł MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, przy współpracy z Georgia State University z Atlanty. W 2010 roku ukończył program Strategic Leadership Academy, organizowany przez ICAN INSTITUTE.
Od początku pracy zawodowej jest związany z branżą budowlaną. Przez 18 lat pracował dla  Grupy Budimex, w której od roku 2002 pełnił funkcję Dyrektora Rejonu. Od 2008 roku Dyrektor Oddziału Budownictwa Ogólnego Zachód. W 2011 roku realizując strategię dywersyfikacji portfela grupy Budimex, był odpowiedzialny za rozwój nowych obszarów biznesowych i objął stanowisko Dyrektora Budownictwa, tworząc Dywizję Budownictwa Energetycznego i Przemysłowego. Był również Członkiem Komitetu Wykonawczego Budimex S.A., oraz Prokurentem spółki.
W dniu 16 listopada 2015 roku decyzją Rady Nadzorczej Mostostal Warszawa, Andrzej Goławski został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki. Jest także Członkiem Rady Nadzorczej Mostostal Power Development Sp. z o.o.

Jorge Calabuig Ferre Członek Zarządu ds. Rozwoju Biznesu

Jorge Calabuig Ferre Członek Zarządu ds. Rozwoju Biznesu

ur. 1978 r. W 2003 r. ukończył studia wyższe na Politechnice w Walencji na Wydziale Inżynierii Lądowej, specjalność transport i urbanistyka. W 2003 r. obronił także inżynierską pracę magisterską na Uniwersytecie w Rostock w Niemczech. Od początku kariery zawodowej związany z generalnym wykonawstwem. W latach 2003-2006 piastował stanowiska: od Kierownika Budowy do Dyrektora Technicznego. Z Grupą Acciona związany od 2006 r. Z ramienia hiszpańskiej spółki w latach 2006-2008 nadzorował w Polsce modernizację drogi krajowej nr 7 na odcinku Kiezmark – Jazowa. W latach 2008-2009 koordynował również wieloetapowy proces przygotowania oferty konsorcjum Mostostal Warszawa/Acciona Infraestructuras na budowę II linii metra w Warszawie. W latach 2009-2013 sprawował funkcję Dyrektora Technicznego w Acciona Infraestructuras Oddział w Polsce. Od 2014 roku zarządzał Działem Kontrolingu i Zakupów w Mostostal Warszawa SA. Jako Dyrektor ds. Kontrolingu i Zakupów był również odpowiedzialny za zarzadzanie procesem zakupów przy jednym z największych kontraktów Spółki – budowie bloków energetycznych nr. 5 i 6 w Elektrowni Opole.

Jacek Szymanek Członek Zarządu ds. Zarządzania i Administracji

Jacek Szymanek Członek Zarządu ds. Zarządzania i Administracji

ur. 1971, jest absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie o specjalności trenerskiej oraz  studiów Master of Business Administration organizowanych przez Francuski Instytut Zarządzania. Ukończył cała gamę specjalistycznych szkoleń z zakresu zarządzania, finansów oraz zasobów ludzkich. Od wielu lat związany jest z obszarem zarządzania personelem. Specyfikę różnych branż miał okazję poznawać, pracując w globalnych korporacjach. W latach 1995 – 1999 związany z Pepsico, gdzie był odpowiedzialny za wsparcie HR dla operacyjnej części organizacji.
W latach 1999 – 2004 pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Personalnego do spraw wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych w firmie ubezpieczeniowej Commercial Union (obecnie Aviva). W latach 2004 – 2005 pracował w Europejskim Funduszu Leasingowym na stanowisku dyrektora odpowiedzialnego za cały obszar zarządzania personelem. W 2005 roku objął stanowisko Dyrektora Personalnego w międzynarodowej firmie logistycznej FM Polska, gdzie przez 6 lat odpowiadał za rozwój i kształtowanie polityki zarządzania zasobami ludzkimi w ramach Grupy FM Logistic. Od września 2011 roku jest związany z Mostostalem Warszawa SA, gdzie pełnił funkcję Dyrektora Biura Personalnego.
Od lutego 2012 roku odpowiada za obszar wsparcia organizacyjnego, nadzorując pracę działów HR, Administracji, IT, BHP, R&D i Systemów Zarządzania. W dniu 3 lutego 2012 roku, decyzją Rady Nadzorczej, został powołany w skład Zarządu Mostostalu Warszawa SA, w którym pełni funkcję Członka Zarządu ds. Zarządzania i Administracji. Pełni również funkcje Członka Zarządu Mostostal Power Development Sp. z o.o. zasiada również w Radzie Nadzorczej Mostostal Kielce SA i Mostostal Płock SA.

Alvaro Javier de Rojas Rodríguez Członek Zarządu ds. Finansowych

Alvaro Javier de Rojas Rodríguez Członek Zarządu ds. Finansowych

ur. 1973 r, ukończył Uniwersytet Autónoma de Madrid, uzyskując tytuł magistra Ekonomii i Zarządzania. Od początku swojej kariery zawodowej związany z Grupą Acciona SA. W latach 1997-2000 pracował w Dyrekcji ds. Administracji i Finansów m.in. na budowie Elektrociepłowni w Sidi Krir (Aleksandria w Egipcie), czy Szpitala Uniwersyteckiego imienia Króla Abdullaha (Irbid w Jordanii). Od 2000 roku pełnił funkcję Kierownika ds. Administracji i Finansów. Piastował to stanowisko przez sześć lat. W tym czasie pracował na dwóch projektach infrastrukturalnych w Chile: Centralnej Nabrzeżnej Sieci Drogowej (hiszp. Red Vial Litoral Central, 2002-2004) oraz sieci autostrad Américo Vespucio Sur (2004-2006). W roku 2006 awansował na stanowisko Dyrektora Finansowego w Corporativo Acciona México, zaś od roku 2015 był Dyrektorem Finansowym w Corporativo Acciona Brasil.
W dniu 25 sierpnia 2016 r. decyzją Rady Nadzorczej został powołany w skład Zarządu Mostostal Warszawa SA. Pełni również funkcję Członka Zarządu Mostostal Power Development Sp. z o.o. Zasiada również w Radach Nadzorczych spółek zależnych Mostostal Warszawa, Mostostal Kielce SA, Mostostal Płock SA i AMK Kraków SA.

2

Mostostal współcześnie

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Innowacje Własny Dział
Badań i Rozwoju

Innowacyjność w biznesie, to jedna z kluczowych wartości Mostostalu Warszawa, która jako jedyna firma w całej branży budowlanej w Polsce, prawie dziesięć lat temu powołała własny Dział Badań i Rozwoju opracowujący innowacyjne technologie służące wzmocnieniu przewagi konkurencyjnej Spółki. Obecnie dział dysponuje 14-osobową doświadczoną kadrą inżynierską, warsztatem produkcyjnym materiałów kompozytowych oraz laboratorium asfaltów i kruszyw. Wspierając nowe technologie, Mostostal Warszawa inwestuje nie tylko w rozwój firmy, ale co ważniejsze w rozwój polskiej myśli inżynierskiej. Dział Badań i Rozwoju współpracuje niemal ze wszystkimi liczącymi się jednostkami badawczymi w Polsce i wieloma za granicą. Przedmiotem zainteresowania firmy są przede wszystkim: zastosowanie nowych materiałów budowlanych, efektywność energetyczna i zrównoważone budownictwo, jak również technologie komunikacyjno-informacyjne wspomagające prowadzenie procesów produkcyjnych.
W swojej historii Dział Badań i Rozwoju zrealizował ponad 30 projektów badawczo-rozwojowych współfinansowanych z programów ramowych Komisji Europejskiej oraz funduszy strukturalnych zarządzanych przez agencje krajowe. Wysoka skuteczność w pozyskiwaniu grantów została potwierdzona przyznaną Mostostalowi Warszawa nagrodą Kryształowej Brukselki.

Razem dla natury Troska o środowisko

Mostostal Warszawa jest firmą odpowiedzialną społecznie, w której świadomość ekologiczna pracowników i firm współpracujących odgrywa dużą rolę. Strategia Spółki zakłada ograniczanie negatywnego wpływu na  środowisko naturalne. Jednym z takich działań było wdrożenie i certyfikowanie, jako w jednej z pierwszych firm budowlanych w Polsce, już w roku 1999 - Systemu Zarządzania Środowiskowego, zgodnego z wymaganiami normy ISO 14001. Aktualny, potwierdzony audytem zewnętrznym w 2014 roku certyfikat został przedłużony do  roku 2018. Jednolite wymagania Systemu Zarządzania Środowiskowego i zintegrowanego z nim Systemu Zarządzania BHP i OHSAS, a także wypracowane przez lata dobre praktyki zarówno proekologiczne jak i w obszarze bezpieczeństwa obowiązują w całej Grupie Kapitałowej. Spółka stale monitoruje i prowadzi świadomą gospodarkę na budowach: wytwarzane odpady, zarówno niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne; zużycie energii elektrycznej i wody; zużycie surowców i materiałów; ilości odprowadzanych ścieków przemysłowych i komunalnych. W skali makro – dane te przekazywane są w ujęciu półrocznym do partnera strategicznego Spółki – hiszpańskiej firmy Acciona, która uwzględnia je w rocznym raporcie o zrównoważonym rozwoju – Dow Jones Sustainability Index, który publikowany jest na światowych rynkach giełdowych.

Wysokie Standardy BHP Bezpieczeństwo i Higiena Pracy

Priorytetem Mostostalu Warszawa jest stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników, edukacja i szkolenia w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz poszukiwanie innowacji służących podnoszeniu jakości systemów zabezpieczeń. Wszystkie działania mają służyć osiągnięciu głównego celu Spółki – eliminacji wypadków śmiertelnych na budowach w Polsce. Mostostal Warszawa sukcesywnie zbliża się do realizacji tego celu przez stałe podnoszenie standardów bezpieczeństwa na realizowanych budowach, dążenie do  wprowadzania nowoczesnych zabezpieczeń i rozwiązań organizacyjnych opracowywanych m.in. wspólnie z Działem Badań i Rozwoju firmy. Spółka dba również o zwiększanie poziomu kultury BHP w organizacji poprzez zaangażowanie i odpowiedzialność wszystkich pracowników oraz bezwzględne reagowanie na  niezgodności dotyczące wymagań BHP i zdarzeń potencjalnie wypadkowych.
Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie Mostostal Warszawa jest aktywnym członkiem-założycielem stowarzyszenia „Porozumienie dla  Bezpieczeństwa w Budownictwie”, którego hasłem przewodnim jest „Zero wypadków” na budowach. Porozumienie zawiązane zostało w 2010 roku i skupia największych Generalnych Wykonawców w Polsce. Celem Porozumienia jest całkowite wyeliminowanie wypadków śmiertelnych na polskich budowach. Dla osiągnięcia tego celu członkowie Porozumienia opracowali wspólnie szereg projektów wprowadzających systemowe rozwiązania z dziedziny BHP na place budów w całym kraju. Jedną z inicjatyw Porozumienia jest Ogólnopolski Tydzień Bezpieczeństwa – jedyny, realizowany na tak dużą skalę projekt edukacyjny w Polsce. W wydarzeniach organizowanych podczas Tygodnia Bezpieczeństwa, w kilkuset jednostkach i budowach bierze udział rocznie blisko 40 tysięcy pracowników.

2

Mostostal współcześnie

Akcjonariat (Acciona)

Acciona Construcción SA 10 018 733 50,09%
Otwarty Fundusz Emerytalny PZU „Złota Jesień” 3 666 000 18,33%
AVIVA Otwarty Fundusz Emerytalny 116 600 5,83%
Inwestorzy Indywidualni 5 149 267 25,75%

ACCIONA to hiszpański koncern o zasięgu międzynarodowym, notowany na madryckiej giełdzie i działający w 30 krajach na 6 kontynentach – w Europie, obu Amerykach, Azji, Afryce i Australii. Główne sektory branżowe, które ogniskują działalność operacyjną hiszpańskiej firmy to: budownictwo infrastrukturalne, mieszkaniowe i przemysłowe, wytwarzanie energii z wykorzystaniem czystych technologii, usługi transportowe i logistyczne, a także usługi komunalne.

ACCIONA należy do czołówki światowych liderów promujących i realizujących założenia filozofii harmonijnego i zrównoważonego rozwoju, której naczelną zasadą jest orientacja na przyszłe pokolenia oraz troska o środowisko. Spółka zaangażowana jest w liczne przedsięwzięcia związane z czystymi technologiami oraz  pozyskiwaniem i eksploatacją energii ze źródeł odnawialnych i nieustannie podejmuje działania zapobiegające degradacji środowiska naturalnego.