Realizacje Mostostal Warszawa

Sala koncertowa na Jordankach w Toruniu

Budynek będzie miał sześć kondygnacji i około 22 tys. m² powierzchni. W jego wnętrzu znajdą się: sala ze sceną posiadającą kanał dla orkiestry z widownią na 900 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. Obok obiektu powstanie parking na 185 stanowisk.

Wielofunkcyjna sala składać się będzie z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami, dzięki którym inwestycja będzie widna i przestrzenna. Dodatkowo system podwójnych ścian zapewni jej oszczędność ciepła i dobrą izolację od ulicznego zgiełku. Ten wyjątkowy projekt wykonała pracownia Menis Arquitectos.

  • Inwestor: Urząd Miasta Toruń
  • Wykonawca: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infrastruktura SA
  • Wartość kontraktu: 158,0 mln zł
  • Okres realizacji: 2013 r. - 2015 r.
  • Kraj: Polska
  • Województwo: kujawsko-pomorskie
14.12.2015 - Najnowocześniejsza sala koncertowa w Polsce oficjalnie otwarta!

Toruń wzbogacił się o jedną z najnowocześniejszych sal koncertowych w Polsce. Generalnym Wykonawcą, wartej 157,97 mln zł (brutto) inwestycji jest konsorcjum: Mostostal Warszawa (Lider) – Acciona Infrastruktura (Partner). Uroczyste otwarcie zainaugurował koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.

Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach w Toruniu zbudowano według projektu światowej sławy architekta - Fernando Menisa. Hiszpański projektant przyznał, że przy jego tworzeniu inspirował się gotycką architekturą Torunia, wpisanego na listę Dziedzictwa Kulturowego Unesco. Projektant wpisał  nowoczesny obiekt z betonu i cegły w wiekową zabudowę miasta.Realizacja tego wyjątkowego przedsięwzięcia zajęła Mostostalowi Warszawa ponad dwa lata, a zakończona inwestycja ma szansę zapisać  się w historii polskiej architektury, jako najnowocześniejsza sala koncertowa w naszym kraju.

Oficjalnie otwarte!

Uroczystemu otwarciu Jordanek, które odbyło się 12 grudnia br., towarzyszył koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Pod dyrekcją Jacka Błaszczyka wykonała ona IX Symfonię d-moll op. 21 Ludwika van Beethovena i specjalnie skomponowany na tę okazję utwór Piotra Mossa - Hommage a Toruń. Wydarzenie zgromadziło w Toruniu wielu honorowych gości. Przybył wicepremier prof. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego. Obecny był projektant sali Fernando Menis. Z Nawarry przyjechał Konsul Honorowy Rzeczypospolitej Polskiej Angel Tellechea Goyena. Nie zabrakło przedstawicieli miast partnerskich Torunia, parlamentarzystów, samorządowców oraz wielu gości z ogólnopolskich i regionalnych instytucji kultury i nauki. Obecni byli także wykonawcy obiektu i osoby nadzorujące przebieg inwestycji.

Andrzej Goławski Prezes Zarządu Mostostalu Warszawa, odbierając z rąk Prezydenta Miasta Torunia specjalne podziękowania dla generalnego wykonawcy inwestycji –podziękował w imieniu konsorcjum wszystkim zaangażowanym w budowę Centrum: między innymi Prezydentowi Miasta Torunia – Michałowi Zaleskiemu, Marszałkowi województwa kujawsko-pomorskiego – Piotrowi Całbeckiemu i Prezesowi CKK Jordanki Grzegorzowi Grabowskiemu, oraz pracownikom Mostostal Warszawa zaangażowanym w realizację inwestycji – w szczególności: Arkadiuszowi Bińkowi, Dyrektorowi Kontraktu i Robertowi Kiezikowi, Kierownikowi Budowy.

 „W każdym większym mieście Polski znajduje się obiekt wybudowany przez Mostostal Warszawa, który służy mieszkańcom i turystom, ale również wpisuje  się w jego wyjątkowy charakter. Patrząc na Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach, jestem dumny i szczęśliwy, że wnosimy swój wkład również w rozwój Torunia. To kolejna inwestycja Mostostalu Warszawa, po Centrum Sportowym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Collegium Humanisticum czy Centrum Optyki Kwantowej, w tym przepięknym mieście. A dla nas wielka satysfakcja i powód do dumy!”powiedział podczas uroczystości Andrzej Goławski, Prezes Zarządu Mostostal Warszawa.

Najnowocześniejsza sala koncertowa w Polsce

Centrum Koncertowe w Toruniu ma sześć kondygnacji i około 22 tys. m² powierzchni. W jego wnętrzu znajdują się: sala ze sceną i kanałem dla orkiestry,  widownia na 880 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. To koncepcja surowej betonowo-ceglanej sali, która częściowo zanurzona jest pod ziemią. Głównym założeniem projektu było stworzenie wielofunkcyjnego obiektu, który pozwoli na organizację różnorodnych wydarzeń: koncertów symfonicznych, jak i popowych, widowisk teatralnych, a także targów oraz pokazów mody. 

Niespotykane rozwiązania

Przy budowie Centrum Kulturalno-Kongresowego zastosowano wiele niespotykanych dotąd w Polsce rozwiązań. Jednym z nich jest technologia wyłożenia fasady obiektu tzw. PIKADO. Pikado  powstaje w ten sposób, że na jednej stronie szalunku przyklejana jest połamana i chaotycznie ułożona cegła. Między jego drugą stroną a cegłą wlewany jest beton, który wypełnia wszystkie szczeliny. Po utwardzeniu materiału betonowa powierzchnia jest skuwana w taki sposób, aby jak najmocniej ją odsłonić. Architekt chciał tym zabiegiem nawiązać do gotyckiej starówki Torunia. Ponadto - oprócz funkcji estetycznej – pikado stanowi istotny element akustyki budynku. Ciekawym rozwiązaniem jest również mobilna ściana pomiędzy dużą salą koncertową, a salą kameralną, która jest najwyższą ruchomą przegrodą w Polsce. 

19.11.2015 Oświetlenie sceniczne już na miejscu!

Na 50 paletach transportowych, przywieziono ponad 400 aparatów świetlnych. Trzydziestu pracowników, zawieszało lampy na sztankietach, mostach portalowych, wieżach portalowych i relingach.

29.10.2015 - Odrobina wspomnień z początków budowy

Robert Kiezik, Kierownik Kontraktu CKK JordankiDziś będzie wpis inżynierski i nieco sentymentalny, bo sięgający do początków budowy Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki. Czy wiecie, że ponad 60% kubatury CKK Jordanki (ok. 105 000 m3) znajduje się poniżej poziomu terenu?

Dwa lata temu w miejscu, gdzie stoi teraz prawie ukończony budynek, trwały prace przy wykonaniu wykopu pod budynek o głębokości około 18 metrów poniżej poziomu terenu. To prawie pięć pięter w dół!

Jak mówi Robert Kiezik, Kierownik Kontraktu Mostostal Warszawa,  ze względu na przepisy dotyczące zagospodarowania terenu i ochrony pejzażu Starego Miasta, wysokość budynku nie mogła być wyższa niż pobliska zabudowa. Z tego też powodu ponad 60% kubatury obiektu znajduje się poniżej poziomu terenu.

By mógł powstać budynek zaprojektowany przez Fernando Menisa, niezbędnym było wykonanie wykopu o głębokości około 18 metrów poniżej poziomu terenu. To prawie pięć pięter w dół. Wykop pod salę na Jordankach miał wymiary 55 na 90 metrów. Realizując tak skomplikowane zadanie inżynierskie, niezbędne było wykonanie ścian szczelinowych zabezpieczających wykop i pozwalających na bezpieczne prowadzenie prac budowlanych. Arkadiusz Biniek, Dyrektor Kontraktu CKK Jordanki

— To dość popularna technologia wykorzystywana przy pracach budowlanych wśród gęstej zabudowy miejskiej. Taka ściana szczelinowa może być później wykorzystana jako element konstrukcyjny budynku — tłumaczy Robert Kiezik.

— Ściany szczelinowe mają od 40 do 90 cm grubości, a głębokość na którą sięgają ściany to nawet 25 metrów poniżej poziomu obecnego terenu. Ściany szczelinowe wykonano z wodoszczelnego betonu B30 W8. Samej stali zbrojeniowej na potrzeby wykonania ścian szczelinowych zużyto ponad 300 ton. Wykonanie takiej konstrukcji pozwoliło prowadzić roboty ziemne w tempie ponad 180 wywrotek urobku dziennie — dodaje Arkadiusz Biniek, Dyrektor Kontraktu Mostostal Warszawa.

26.10.2015 - Aż osiem nowoczesnych zapadni scenicznych w sali na Jordankach

Dolną mechanikę sceniczną sal koncertowych w CKK Jordanki tworzy aż osiem zapadni scenicznych. Zapadnia sceniczna jest urządzeniem technologicznym, które służy do konfigurowania przestrzeni sceny, jak również do transportu dekoracji lub instrumentów. Zapadnie sceniczne, w CKK Jordanki posiadają układ napędowy z wykorzystaniem nowoczesnych siłowników SERAPID oraz SPIRALIFT. Posiadają również zaawansowany system sterowania oparty na falownikach oraz enkoderach.

Zapadnie zostały zaprojektowane i wykonane w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania z branży teatralnej, aby sprostać wymaganiom stawianym przez największych twórców scen teatralnych. Scena sali koncertowej została wyposażona w pięć dwupoziomowych zapadni scenicznych, każda z nich ma długość 15 m i szerokość 3 m. W kieszeni tylnej sceny znajduje się jedna zapadnia jednopoziomowa. Sala koncertowa jest również wyposażona w jedną zapadnię jednopoziomową fosy orkiestry.

Wyjątkowym rozwiązaniem zastosowanym w CKK Jordanki jest zapadnia widowni, która będzie przeznaczona do zmiany ukształtowania podłogi widowni i do transportu trybun.

19.10.2015 - Filmowa relacja z budowy CKK Jordanki!

Jak powstawała sala koncertowo-kongresowa na toruńskich Jordankach? Ile dźwigów stało na budowie, jak montowano pikado? Pamięć odświeży filmowa relacja z budowy. Z panoramy Jordanek już latem zniknęło pięć żurawi, które od zimy 2013 roku pracowały przy budowie Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki. Na budowie jest coraz ciszej, a jeszcze do niedawna pracowało tu ponad 520 robotników. Prowadzili oni prace w systemie zmianowym, również nocą, a także w soboty i niedziele. Budowa CKK Jordanki osiągnęła 97% zaawansowania rzeczowego, a obecnie trwają przygotowania do procedury odbiorowej.


Gratulujemy całej ekipie pod kierownictwem Arkadiusza Bińka i Roberta Kiezika!

24.09.2015-Jordanki na finiszu

 

Układanie parkietów, montaż stolarki aluminiowej, impregnowanie ścian betonowych oraz montaż ścian mobilnych dzielących sale koncertowe i intensywne prace porządkowe – na budowie sali koncertowej na toruńskich Jordankach dużo się dzieje. Prace budowlane są już na finiszu.

Wyczekiwana przez mieszkańców Torunia sala koncertowa na Jordankach jest już na ostatnim etapie realizacji. Zaawansowanie robót budowlanych wynosi 95%, a Mostostal Warszawa - generalny wykonawca, prowadzi obecnie prace wykończeniowe wewnątrz budynku.

- Torunianie czekali dziesiątki lat, aby tego typu projekt powstał. Wiele miast ma piękne sale przeznaczone dla wydarzeń kulturalnych, a my w Toruniu do tej pory cierpliwie czekaliśmy, przygotowywaliśmy się. Teraz mamy etap finalny budowy. To co widać, to końcówka – oczywiście bardzo żmudna, bardzo pracowita. Ale mam nadzieje, że Torunianie będą zachwyceni swoją salą koncertowo-kongresową, miejscem, do którego będą przychodzić przez dziesiątki lat na ciekawe i ważne wydarzenia – mówił prezydent Torunia Michał Zaleski.

Montaż okładzin picado – który był najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym etapem budowy został zakończony już latem. Obecnie trwają intensywne prace wewnątrz budynku związane z wykończeniem struktury pikado. To już tylko kosmetyka i impregnacja. Rusztowania zostały zdemontowane, również ciężkiego sprzętu nie ma już na budowie.

- Zakończono szklenie okien, uruchomiono największą zapadnię – transportową. Trwają prace rozruchowe dotyczące uruchomienia czterech zapadni scenicznych. Wykonawca zakończył układanie parkietu w sali prób, salach konferencyjnych i pomieszczeniach biurowych, położył płyty granitowe na placu przed salą koncertową. Obecnie trwa ich szlifowanie – do ukończenia pozostała już tylko sala koncertowa – wylicza Robert Kiezik, kierownik kontraktu Mostostal Warszawa.

Układana jest kostka brukowa na drodze między Urzędem Marszałkowskim a salą, trwa montaż poręczy i balustrad na klatkach schodowych, impregnowanie ścian betonowych oraz montaż ścian mobilnych dzielących sale koncertowe. Przystąpiono do montażu okładzin akustycznych z blachy MLS oraz wyposażenia pomieszczeń szatni i toalet. Na Jordankach trwa też nasadzanie zieleni oraz montaż elementów małej architektury i oświetlenia zewnętrznego.

- Budowlańcy z młotami pneumatycznymi ustąpili miejsca licznym ekipom sprzątającym, które usuwają pobudowlany pył i kurz. Na początku października zostanie zamontowana mobilna widownia wraz z fotelami, scenotechniki i delikatne urządzenia sterujące. Z początkiem listopada ma zostać zgłoszona gotowość odbiorowa budynku – dodaje prezes Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki Grzegorz Grabowski.

Już na początku grudnia mieszkańcy Torunia, w trakcie dni otwartych, będą mogli przekonać się, jak wygląda ukończone wnętrze Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki. Program imprez otwarcia będzie bardzo bogaty, na 14 grudnia zaproponowano koncert Gorana Bregovića, dzień później na scenie CKK Jordanki zagości królowa angielskiego popu Lisa Stansfield, a 16 grudnia odbędzie się akustyczny koncert zespołu HEY.

 

18.09.2015-Spotkanie z architektami i urbanistami oraz twórcami wystawy z CSW „Znaki Czasu” na terenie budowy CKK Jordanki

Wystawie Przełom/ Architektura w Polsce po 1989 r., która prezentuje modele najważniejszych projektów architektonicznych zrealizowanych w wolnej Polsce, w tym Centrum Kulturalno-Kongresowego na Jordankach w Toruniu, będzie towarzyszyło wiele wydarzeń specjalnych. Jednym z nich, było zainicjowane przez Fernando Menisa, spotkanie z architektami i urbanistami oraz twórcami wystawy z CSW „Znaki Czasu” na terenie budowy CKK Jordanki, które miało miejsce 18 września. Fotorelacja z aktualnego stanu prac budowlanych prowadzonych przez zespół Mostostal Warszawa pod kierownictwem Arkadiusza Bińka - Dyrektora Kontraktu i Roberta Kiezika - Kierownika Budowy - poniżej.

Autorem zdjęć jest Tytus Szabelski CKK Jordanki.

24.07.2015-Fernando Menis opowiedział studentom o tym jak opracował koncepcję projektu Centrum Kulturalno-Kongresowego na Jordankach w Toruniu.

Najlepiej uczyć się poprzez praktykę. Przekonali się o tym studenci Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy i Politechniki Warszawskiej, którzy zwiedzali naszą budowę – Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach w Toruniu. Ich przewodnikiem po budowie był sam Fernando Menis, światowej sławy architekt – twórca projektu toruńskiej Sali. 

Zachwycająca swoją niepowtarzalną architekturą Sala Koncertowa gościła również niedawno Stefana Chwina, znakomitego pisarz i literaturoznawcą, laureata tegorocznej nagrody Miast Partnerskich Torunia i Getyngi im. S.B. Lindego. Pisarz przyznał, że aranżacja wnętrza sali koncertowej przypomina mu architekturę Antonio Gaudiego, nawiązującej w formie do tworów przyrody.

Najnowocześniejsza sala koncertowa w Polsce!
6 kondygnacji, 22 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej, ponad 1000 miejsc na widowni i w plenerze, a wszystko zaprojektowane przez światowej sławy architekta Fernando Menisa – to krótki opis powstającego w Toruniu Centrum Kulturalno-Kongresowego, kolejnej przełomowej inwestycji realizowanej przez Mostostal Warszawa. Obiekt powstaje według projektu Fernando Menisa. Hiszpański architekt przyznał, że przy jego tworzeniu inspirował się architekturą Torunia, wpisanego na listę Dziedzictwa Kulturowego Unesco. Projektant zinterpretował historię miasta na nowo – wpisując nowoczesny obiekt z betonu i cegły w wiekową zabudowę. Realizowana inwestycja ma szanse zapisać się w historii polskiej architektury, jako najnowocześniejsza sala koncertowa w naszym kraju.

Jedyna taka sala koncertowa w Polsce! 

Nowoczesne centrum koncertowe to koncepcja surowej betonowo-ceglanej sali, która częściowo zanurzona jest pod ziemią. Głównym założeniem projektu było stworzenie wielofunkcyjnego obiektu, który pozwoli na organizację różnorodnych wydarzeń: koncertów muzycznych, zarówno symfonicznych, jak i popowych, widowisk teatralnych, musicali, a także projekcji kinowych, targów oraz pokazów mody. 

„W miejscu budowy centrum koncertowego powstanie sześciokondygnacyjny budynek, 
o powierzchni użytkowej 22 tysięcy metrów kwadratowych. W jego wnętrzu znajdą się: sala ze sceną posiadającą kanał dla orkiestry z widownią na 880 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. Obok obiektu powstanie parking na 185 stanowisk. Prace są na zaawansowanym etapie, a planowane zakończenie budowy to jesień tego roku.” – powiedział Arkadiusz Biniek, Dyrektor Kontraktu Mostostal Warszawa. 

Niespotykane rozwiązania
Przy budowie Centrum Kulturalno-Kongresowego zastosowano wiele niespotykanych dotąd w Polsce rozwiązań. Jednym z nich jest technologia wyłożenia fasady obiektu tzw. PIKADO. Technika zakłada przyklejenie połamanej i chaotycznie ułożonej cegły – po jednej stronie szalunku, między drugą stroną, a cegłą wlewany jest beton, który wypełnia wszystkie szczeliny. Po utwardzeniu materiału betonowa powierzchnia jest skuwana w taki sposób, aby jak najmocniej ją odsłonić. Te zabiegi mają na celu uzyskanie zarówno efektu wizualnego, jak i odpowiednich parametrów akustycznych. Architekt Fernando Menis chciał w ten sposób osiągnąć efekt stylu gotyckiego, który jest architektoniczną i historyczną wizytówką Torunia. 

Wielofunkcyjne Centrum składać się będzie z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami, dzięki którym inwestycja będzie doświetlona i przestrzenna. Dodatkowo system podwójnych ścian zapewni obiektowi oszczędność ciepła i dobrą izolację od ulicznego zgiełku. Ciekawym rozwiązaniem jest również mobilna ściana pomiędzy dużą salą koncertową, a salą kameralną, która będzie najwyższą ruchomą przegrodą w Polsce. Dodatkowo element ten będzie pozwalał na zmianę akustyki obiektu w zależności od potrzeb. 

Prace budowlane na zaawansowanym etapie
Przebiegające zgodnie z planem prace budowlane na Jordankach, realizowane przez Zespół Mostostal Warszawa, prowadzone są nieprzerwanie od kwietnia 2013 roku. Ukończenie budowy i prac związanych z wyposażeniem sali planowane jest jesienią obecnego roku. Jak piękny i nowoczesny jest to obiekt mieszkańcy miasta oraz turyści będą mogli przekonać się już pod koniec tego roku, kiedy Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach otworzy swoje podwoje, a Toruń wzbogaci się 
o największą inwestycję kulturalną w swojej historii. 

Przypomnijmy iż stworzony przez Fernando Menisa projekt sali na Jordankach otrzymał nagrodę na Festiwalu Architektury Światowej (WAF) w Barcelonie w 2010 r. jako najlepszy kulturalny projekt przyszłości.

Inwestycję po stronie Mostostalu Warszawa realizuje zespół pod kierownictwem Arkadiusza Bińka – Dyrektora Kontraktu i Roberta Kiezika, Kierownika Kontraktu.
Zdjęcia: CKK Jordanki

15.12.2014-Mostostal Warszawa Kreatorem Budownictwa 2014

Miło nam poinformować, że firma Mostostal Warszawa została uhonorowana nagrodą Kreator Budownictwa 2014. Nagroda Wydawnictwa Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa jest przyznawana firmom i osobom, których działalność przyczynia się do rozwoju budownictwa w Polsce. Mostostal Warszawa został uhonorowany w dwóch kategoriach - wyróżnienie Kreator Budownictwa w kategorii osoba otrzymał Jose Angel Andres Lopez, Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji i Mostostal Warszawa SA jako firma - za całokształt prowadzonej działalności. 

Certyfikaty „Kreatora Budownictwa" są przyznawane od 2012 roku za szczególne osiągnięcia w branży budowlanej. Podczas tegorocznej edycji zostały nagrodzone firmy i ich przedstawiciele m.in. za wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych kreujących rynek budowlany w Polsce. 
„Potrafimy z Polski zrobić piękny kraj, a „Kreator Budownictwa" ma za zadanie inspirować niezależnie od branży” – powiedział przewodniczący Rady Nadzorczej wydawnictwa PIIB prof. Zbigniew Grabowski, otwierając piątkową galę rozdania nagród.

W tym roku tytułem „Kreatora Budownictwa" nagrodzono 19 firm. Wyróżnione firmy uczestniczą w różnych etapach przygotowania inwestycji, od badań i doradztwa przez projektowanie, produkcję i dystrybucję po wykonawstwo obiektów.

W konkursie docenione zostało również Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach w Toruniu, które zostało opisane w katalogu „Kreator Budownictwa 2014” jako jedna z bardziej interesujących inwestycji powstających w 2014 roku.

Zachęcamy Państwa również do przeczytania elektronicznej wersji wywiadu z Jose Angelem Andres Lopez, który ukazał się na łamach okolicznościowego wydawnictwa „Kreatorzy Budownictwa 2014” 
i prezentacji Centrum Kulturalno-Kongresowego na Jordankach w Toruniu.

http://www.kreatorzybudownictwa.pl/pl/laureaci-osoby-2014/211-jose-lopez-wiceprezes-zarzadu-produkcji-mostostal
http://www.kreatorzybudownictwa.pl/pl/laureaci-firmy-2014/212-mostostal-jordanki-2014

20.10.2014-Jordanki wśród 25 najlepszych realizacji na 25-lecie wolnej Polski!

W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie można obejrzeć unikatową wystawę polskiej architektury współczesnej zorganizowaną przez miesięcznik „Architektura-Murator”. W ramach wystawy, która potrwa do 14 grudnia br. eksponowane są makiety 25 wybitnych obiektów zrealizowanych w Polsce po 1989 roku, w tym również makieta Centrum Kulturalno-Kongresowego na toruńskich Jordankach. Makieta została stworzona przez studentów Architektury Uniwersytetu Przyrodniczo-Technologicznego w Bydgoszczy pod okiem głównego architekta obiektu Fernando Menisa. Przypomnijmy, iż Generalnym Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum: Mostostal Warszawa (Lider) i Acciona Infrastruktura (Partner), a budynek niedawno osiągnął stan surowy.

Mostostal Warszawa w przeciągu swojej prawie 70-letniej działalności wielokrotnie był wykonawcą przełomowych i kluczowych dla rozwoju polskiej architektury obiektów. Począwszy od pierwszej realizacji jaką była odbudowa tuż po II wojnie światowej Mostu im. Ks. J. Poniatowskiego w Warszawie, czy w ostatnich latach rewitalizacji Krakowskiego Przedmieścia, budowy wyjątkowego w skali europejskiej mostu Rędzińskiego we Wrocławiu, czy jednej z najnowocześniejszych Hal widowiskowo-sportowych Kraków Areny. Kolejną z takich inwestycji w portfolio firmy jest Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach w Toruniu.

Budynek zaprojektowany przez uznanego w świecie hiszpańskiego architekta Fernando Menisa będzie charakteryzował się oryginalną rzeźbiarską formą, innowacyjnymi rozwiązaniami regulacji akustyki m.in. za pomocą ruchomych sufitów oraz nowoczesnymi rozwiązaniami umożliwiającymi wielofunkcyjne wykorzystanie. O tym jak niezwykły będzie to obiekt świadczą wyróżnienia, które już zdobył – m.in. w 2010 r. nagrodę na Festiwalu Architektury Światowej w Barcelonie jako najlepszy kulturalny projekt przyszłości.

Celem wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie jest pokazanie kolekcji najlepszych realizacji architektonicznych, które miały decydujący wpływ na zmianę sposobu myślenia o architekturze w Polsce. Realizacji, które wyznaczały nowe trendy, wyróżniały się na tle pozostałych,i są swoistym zapisem historii Polski. Kolekcja, przygotowana na dwudziestolecie przełomu 1989 r. pokazuje jak znaczące miejsce w polskiej transformacji zajmuje architektura. Nie tylko jak ważną społecznie, gospodarczo i kulturowo rolę pełni, lecz także jak silnym jest elementem identyfikacji i jaki wpływ ma na tworzenie wizerunku Polski na świecie.

W ramach kolekcji prezentowane są makiety znanych i utytułowanych budynków zrealizowanych w Polsce w ciągu ostatnich 25 lat m.in.: Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, Nowego Muzeum Śląskiego, Muzeum Kantora w Krakowie, Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach czy stadionu PGE Arena w Gdańsku. Na wystawie można zobaczyć również prace najlepszych polskich architektów, m.in. Stefana Kuryłowicza (Nautilius, Vitkac) i Roberta Koniecznego (Dom Aatrialny, Dom Bezpieczny), a także wybitnych architektów zagranicznych jak Helmut Jahn (wieżowiec Cosmopolitan) i Wielofunkcyjna Sala Koncertowo – Kongresowa na Jordankach – dzieło Fernando Menisa.

Większość prezentowanych w Muzeum makiet powstała specjalnie dla celów tej wystawy, przy projektowym (i finansowym) zaangażowaniu poszczególnych architektów i pracowni, dzięki czemu – zgodnie z przewodnią ideą kolekcji – stanowi indywidualną ekspresję najważniejszych cech prezentowanych budowli oraz sposobu myślenia o makiecie jak o rzeźbie, modelu bądź wyrazie procesów projektowych.

Kolekcja „Architektury Murator" prezentowana w Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie to zbiór unikatowy nie tylko w skali naszego kraju. Niewiele muzeów na świecie może poszczycić się kolekcjami modeli architektonicznych, które oprócz tego, że są ważnym i praktycznym narzędziem pracy architekta, często stanowią także miniaturowe dzieła sztuki. Przekrój historycznych i współczesnych obiektów, zaprezentowanych w formie makiet, znajduje się na przykład w muzeum sztuki i designu Victoria and Albert w Londynie.

Pełną prezentację Centrum Kulturalno-Kongresowego na Jordankach obejrzeć pod poniższym linkiem:  tuta http://architektura.muratorplus.pl/kolekcja-architektury/centrum-kulturalno-kongresowe-jordanki-w-toruniu_3715.htmlj.

Zdjęcie makiety: Marcin Czechowicz.
Wizualizacje: UM Torunia

16.10.2014-Na Jordankach zawisła Wiecha!

W Centrum-Kulturalno-Kongresowym na Jordankach w Toruniu zawisła „Wiecha”. To symboliczny znak, że kończy się etap budowy najwyższego elementu konstrukcji dachowej, a realizacja jednej z największych inwestycji kulturalnych Torunia powoli zbliża się do końca. Już niedługo Toruń będzie mógł poszczycić się jedną z najnowocześniejszych Sal Koncertowych w Polsce. Generalnym Wykonawca wartej 157, 97 mln zł (brutto) inwestycji jest konsorcjum: Mostostal Warszawa (Lider) i Acciona Infrastruktura (Partner).

Uroczystego zwieszenia „Wiechy” dokonali Prezydent Miasta Torunia pan Michał Zaleski, Marszałek województwa Kujawsko Pomorskiego pan Piotr Całbecki, oraz pan Jacek Szymanek – Członek Zarządu ds. Zarządzania i Administracji Mostostal Warszawa. Generalnego Wykonawcę reprezentował również pan Alojzy Malczak – Dyrektor Obszaru Budownictwa Ogólnego, Arkadiusz Biniek – Kierownik Kontraktu i Robert Kiezik – Kierownik Kontraktu.

„W każdym większym mieście Polski znajduje się obiekt wybudowany przez Mostostal Warszawa, który nie tylko pełni swoje docelowe funkcje, ale również współtworzy charakter i klimat miasta. Stanowi istotny element, bez którego trudno sobie wyobrazić jego dzisiejszy krajobraz. Dziś, stojąc z Państwem w miejscu powstawania Centrum Kulturalno-Kongresowego na Jordankach, jestem dumny i szczęśliwy, że możemy wnosić swój wkład również w rozwój Torunia. To kolejna inwestycja Mostostalu Warszawa, po Centrum Sportowym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Collegium Humanisticum czy Centrum Optyki Kwantowej, w tym przepięknym mieście. To dla nas wielka satysfakcja i powód do dumy!” – powiedział podczas uroczystości Alojzy Malczak, Dyrektor Obszaru ds. Budownictwa Ogólnego Mostostal Warszawa.

Światowej sławy architekt
Przebiegające, zgodnie z planem, prace budowlane na Jordankach trwają od kwietnia 2013 r. Docelowo powstanie tu przepiękny obiekt o niespotykanej architekturze, zaprojektowany przez światowej sławy hiszpańskiego architekta Fernando Menisa. Inwestorem przedsięwzięcia jest Urząd Miasta Torunia. Budynek będzie miał sześć kondygnacji i około 22 tys. m² powierzchni. W jego wnętrzu znajdą się: sala ze sceną posiadającą kanał dla orkiestry z widownią na 880 miejsc 
i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne 
i socjalne. Obok obiektu powstanie parking na 185 stanowisk.

Wielofunkcyjne Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordanach składać się będzie 
z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami, dzięki którym inwestycja będzie widna i przestrzenna. Dodatkowo system podwójnych ścian zapewni jej oszczędność ciepła i dobrą izolację od ulicznego zgiełku. Wzniesiona na obrzeżach miasta, obok zabytkowego zespołu miejskiego Torunia, wpisanego na listę Dziedzictwa Kulturowego Unesco, wielofunkcyjna Sala Koncertowa służyć będzie organizacji imprez koncertowych, teatralnych, operowych i kongresowych.

Najnowocześniejsze rozwiązania 
Głównym założeniem projektu jest wielofunkcyjność budynku polegająca na możliwości dostosowania wnętrza do potrzeb najróżniejszych imprez i wydarzeń kulturalnych. Ma on również pełnić funkcje wystawiennicze i edukacyjne. Swoją siedzibę znajdzie tu również Orkiestra Symfoniczna z Torunia. Jednym z zastosowanych rozwiązań będzie mobilna ściana pomiędzy dużą salą koncertową a salą kameralną, która będzie najwyższą ruchomą przegrodą w Polsce. Dodatkowo element ten będzie pozwalał na zmianę akustyki w zależności od potrzeb. Po jednej stronie obrotowych paneli znajdzie się płaszczyzna pochłaniająca dźwięk, a po drugiej rozpraszająca.

Własny zakład produkcji betonu 
Architektem tej niezwykłej budowli jest znane hiszpańskie biuro architektoniczne - Menis Arquitectos. Fernando Menis, główny projektant i specjalista od wykorzystania betonu w architekturze zinterpretował historię Torunia na nowo – wpisując nowoczesny obiekt z betonu i cegły w historyczną zabudowę miasta. Specjalnie na potrzeby realizacji projektu na placu budowy utworzono indywidualny zakład produkcji betonu. Wszystkie decyzje dotyczące wyboru materiałów podejmował osobiście główny architekt, który poszukując najodpowiedniejszego odcienia betonu odwiedzał polskie kopalnie melafiru (kruszywo służące do produkcji betonu na Jordankach), aby ocenić jego jakość. Na ich bazie Mostostal Warszawa przygotowywał wiele próbek, z których Fernando Menis wybrał dwie najlepsze, pasujące do barwy cegły – jedną dla ścian wewnętrznych, a drugą do elewacji budynku. Zamysłem projektanta było, aby na powierzchni wyraźnie widoczna była odciśnięta faktura desek. W związku z tym w całym gmachu wykonuje się zróżnicowane pod względem faktury wykończenia ścian, na przykład w przestrzeniach reprezentacyjnych zaprojektowano wzór desek w poziomie, a w pomieszczeniu prób muzyków – w pionie.

„Jak piękny i nowoczesny jest to obiekt będziemy się mogli przekonać na jesieni 2015 roku, kiedy to Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach otworzy swoje podwoje, a Toruń wzbogaci się o największą inwestycję kulturalną w swojej historii. To dla nas, jako Wykonawców, ogromna satysfakcja i powód do dumy, że możemy być jej częścią!” – dodał Alojzy Malczak, Dyrektor Obszaru Budownictwa Ogólnego Mostostal Warszawa.

10.04.2013 -Sala koncertowa w Toruniu

To długo wyczekiwany kontrakt zarówno dla mieszkańców Torunia, Urzędu Miasta, jak i Mostostalu Warszawa. Projekt sali koncertowej na Jordankach wybrano ponad pięć lat temu, a przetarg na realizację inwestycji ogłaszano dwukrotnie.

Mostostal Warszawa podpisał wczoraj kontrakt z Urzędem Miasta Toruń na budowę kompleksu kulturalno-kongresowego na Jordankach. Wzniesiona na obrzeżach miasta wielofunkcyjna sala koncertowa służyć będzie organizacji imprez koncertowych, teatralnych, operowych i kongresowych. 

Budynek będzie miał sześć kondygnacji i około 22 tys. m² powierzchni. W jego wnętrzu znajdą się: sala ze sceną posiadającą kanał dla orkiestry z widownią na 900 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. Obok obiektu powstanie parking na 185 stanowisk. 

Wielofunkcyjna sala składać się będzie z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami, dzięki którym inwestycja będzie widna i przestrzenna. Dodatkowo system podwójnych ścian zapewni jej oszczędność ciepła i dobrą izolację od ulicznego zgiełku. Ten wyjątkowy projekt wykonała pracownia Menis Arquitectos.

Region Północny Mostostalu Warszawa zrealizuje inwestycję w ciągu 25 miesięcy. Wartość kontraktu to niespełna 158 mln zł brutto.

10.04.2013-Sala koncertowa na Jordankach w Toruniu

Budynek będzie miał sześć kondygnacji i około 22 tys. m² powierzchni. W jego wnętrzu znajdą się: sala ze sceną posiadającą kanał dla orkiestry z widownią na 900 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. Obok obiektu powstanie parking na 185 stanowisk. 

Wielofunkcyjna sala składać się będzie z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami, dzięki którym inwestycja będzie widna i przestrzenna. Dodatkowo system podwójnych ścian zapewni jej oszczędność ciepła i dobrą izolację od ulicznego zgiełku. Ten wyjątkowy projekt wykonała pracownia Menis Arquitectos.

 

  • Inwestor: Urząd Miasta Toruń
  • Wykonawca: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infrastruktura SA
  • Wartość kontraktu: 158,0 mln zł
  • Okres realizacji: 2013 r. - 2015 r.
  • Kraj: Polska
  • Województwo: kujawsko-pomorskie
Wróć