Mostostal Warszawa z tytułem Top Builder 2017

Listę nagród i wyróżnień dla mostu z kompozytów FRP, który powstał z inicjatywy Mostostalu Warszawa, zamyka konkurs Top Builder 2017. W dniu 8 grudnia br. odbyła się oficjalna gala, na której ogłoszono zwycięzców. Nagrody Top Builder przyznawane są od dziewięciu lat w uznaniu za innowacyjne dokonania w branży budowlanej. Tytuł i statuetkę odebrał prezes spółki Andrzej Goławski.

Wielokrotnie doceniany

Kompozytowy most wybudowany w Błażowej jest najbardziej innowacyjnym projektem, który do tej pory zrealizował Mostostal Warszawa. W tym roku ten obiekt otrzymał trzy nagrody główne w prestiżowych konkursach pod patronatem Ministerstwa Rozwoju: Złoty Laur Innowacyjności, tytuł Polskiego Produktu Przyszłości i tytuł Produktu Roku 2016. Most wykonany z włókien węglowychi szklanych, który powstał w ramach projektu badawczo-rozwojowego Com-bridge, stanowi zwieńczenie wielomiesięcznej pracy polskich naukowców i inżynierów. Technologia budowy mostów z kompozytów została opracowana przez konsorcjum Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Warszawskiej oraz firmy Promost Consulting pod kierownictwem Mostostalu Warszawa. Na oficjalnym ogłoszeniu wyników obecni byli: Andrzej Goławski, Prezes Mostostal Warszawa oraz Juliusz Żach, Kierownik Działu Badań i Rozwoju.

Realizując pilotażowy most w Błażowej, w którym zastosowano innowacyjne przęsło udowodniliśmy, że poprzez współpracę nauki z przemysłem możemy wyjść poza schemat tradycyjnego budownictwa.Zdajemy sobie sprawę, że wprowadzamy produkt z wyższej półki, oferujący doskonałe właściwości użytkowe i niskie koszty eksploatacji. Posiadanie takich obiektów jest w długiej perspektywie opłacalne dla inwestora – podkreślił Andrzej Goławski, Prezes Mostostal Warszawa.

Uznanie środowiska naukowego

Statuetka TOPBuilder to jedna z najbardziej cenionych nagród na polskim rynku budowlanym, która jest przyznawana dla najwyższej jakości produktów i rozwiązań budowlanych oraz realizacji, w których zastosowano nowoczesne rozwiązania architektoniczne, konstrukcyjne, materiałowe i technologiczne, a także produkty IT i inne mające zastosowanie w budownictwie. Nad wyborem laureatów czuwa kapituła konkursowa, w której zasiada grono cenionych profesorów Rady Naukowej i Programowej miesięcznika „Builder” z kraju i zagranicy, w tym: prof. dr hab. inż. Jerzy Hoła (Politechnika Wrocławska), prof. dr inż. Maria Szerszeń (University of Nebraska Lincoln, USA), prof. dr hab. inż. Andrzej Cwirzen (Aalto University School of Enigneering, Finland), prof. Gao Ri  (School of Enigneering Beijing Jiaotong University), prof. dr hab. inż. Piotr Noakowski (Technische Universitat Dortmund, Exponent Industrial Structures Düsseldorf), prof. dr hab. inż. Anna Polak (Univeristy of Waterloo, Canada), prof. dr hab. inż. Bohdan Hnidets (Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechnika Lwowska), Edmundas Kazimieras Zavadskas (PhD, DrSc, Professor of Civil Engineering and Mangement, Vilnius Gediminas Technical University), prof. dr hab. inż. Antoni Biegus (Politechnika Wrocławska), prof. dr hab. inż. Tomasz Błaszczyński (Politechnika Poznańska), prof. dr hab. inż. Andrzej Flaga (Politechnika Krakowska), prof. ndzw. PG dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski (Politechnika Gdańska). Od lat pracami jury kieruje prof. dr hab. Leonard Runkiewicz, przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Techniki Budowlanej.

Innowacyjność w każdym calu

Każdy produkt/usługa nominowany do nagrody musi spełnić szereg kryteriów. Wśród wysoko notowanych cech należy wymienić innowacyjność, parametry techniczne, zastosowanie oraz wpływ na środowisko naturalne. Bezwzględnie pod kątem tych właściwości most kompozytowy okazał się niepokonany. Jest lekki i wytrzymały; posiada rekordową rozpiętość przęsła; został wykonany z materiałów przyjaznych dla środowiska, odpornych na korozję, a przewidywany czas jego użytkowania bez jakichkolwiek nakładów to co najmniej 50 lat. Innowacyjna jest technologia prefabrykowania belek z kompozytów, innowacyjny jest też sam pomysł stworzenia wielkogabarytowej konstrukcji mostowej z materiałów powszechnie stosowanych w przemyśle kosmicznym czy lotniczym. Ponadto, na uwagę zasługuję fakt, że most powstał pomimo braku obowiązujących norm dla elementów wykonanych z kompozytów, co wymagało przeprowadzenia licznych badań laboratoryjnych zakończonych próbą obciążeniową. Prototypowy most w Błażowej ustanowił nowe standardy dla tego typu konstrukcji, wyznaczając nowy kierunek rozwoju mostownictwa w Polsce

Wróć